Druk, druk, druk | Cor van Vliet | weblog week 43-2012

Cor van Vlietdinsdag 23 oktober 2012 20:20

Er zijn weken waarin je je wel eens afvraagt waarom je raadslid bent geworden. Gelukkig zijn dat er niet zoveel, maar om de zoveel tijd is het zover. Weken waarin je tot de conclusie komt dat 7 x 24 uur eigenlijk niet genoeg is om alles wat er op het lijstje staat af te werken en ook nog het gevoel te hebben dat je alles een beetje onder controle hebt.

De werkzaamheden van deze week
Deze week is hiervan zo een voorbeeld. Maandagavond hadden we fractie overleg ter voorbereiding op de behandeling van de begroting 2013. Voor het daadwerkelijke debat dat zal plaatsvinden op 8 november. Tijdens deze vergadering stonden onze technische vragen en de inbreng die gevraagd werd voor het Kompas centraal. Vandaag moest dit worden uitgewerkt, morgenavond wacht vervolgens de voorbereiding van de behandeling van de Najaarsnota 2012. Terwijl donderdag het debat hierover wacht. Hiermee zijn alle avonden bezet

Ondanks de goede voorbereiding in de fractie (alweer even terug) blijft het een vreemde gewaarwording om nu nog eigenlijk nog niet precies te weten hoe je dit allemaal zult gaan verwoorden. Natuurlijk hebben we in de fractie die punten die we willen maken voorbesproken en hebben we diverse vragen gesteld, maar zonder het antwoord op deze vragen blijft het opstellen van de definitieve bijdrage lastig. Wel heel prettig dat de ambtenaren alle vragen op een degelijke manier beantwoorden. Met de antwoorden op de vragen in de hand zal het morgen uiteindelijk wel goed komen, maar bij een ideale voorbereiding neem je natuurlijk meer tijd om het geheel te overdenken.

Het meest tijdrovende debat
Bij dit alles noem ik misschien nog niet het meest tijdrovende debat van deze week, het voorstel met betrekking tot de verklaring van geen bedenkingen voor de nieuwbouw op Rivierdijk 509. Hierover verschillen de ondernemer en de omwonenden aanzienlijk van gedachten. Om in een dergelijk meningsverschil tot een goed oordeel te komen is veel kennis van zaken (om de inhoud (wetgeving) goed te doorgronden), maar ook tijd vereist (om iedereen te horen, maar ook het geheel te overdenken). Kees Pille neemt namens onze fractie in dit debat de honneurs waar. Zijn kennis en ervaring op ruimtelijk gebied is hierbij van veel waarde.

Ik vrees dat ik de komende maand veel tijd in het gemeentehuis zal doorbrengen. Aangezien we spreken over de toekomst van onze gemeente is dit ook gerechtvaardigd, maar een aanslag op je gezondheid is blijft het wel.

Cor van Vliet,

23 oktober 2012