Najaarsnota 2015

Cor van Vlietmaandag 02 november 2015 19:48

Op 29 oktober jl. vond de behandeling van de Najaarsnota 2015 plaats. Hierbij onze inbreng tijdens de 1e termijn.

Geachte voorzitter,

Voorzitter nog maar kort geleden spraken we over de Perspectiefnota 2015-2019, om precies te zijn op 3 september nog maar een ruime maand geleden. In dit stuk zat ook de Voorjaarsnota 2015, Voorjaarsnota op zich een vreemd woord voor een document dat je in september bespreekt. Het financiële oordeel t.a.v. 2015 was echter bikkelhard. Opeens was er een tekort van ruim € 700.000.

Voor ligt nu de Najaarsnota 2015. In dit document verbetert het resultaat weer met ongeveer € 400.000. Toen dit tot mij doordrong kwam tegelijkertijd in mijn gedachten een speelautomaat naar voren. Je stopt er wat in en van te voren weet je niet wat eruit komt. Ook komt een gedachte van eerst het zuur en dat het zoet bij je omhoog.

Ik kreeg bijvoorbeeld mijn aanslag OZB al begin dit jaar, waarom wordt er dan pas nu melding gemaakt van een voordeel. De vertragingen in de investeringen 2014 zijn toch per 31-12-14 bekend, waarom vallen dan nu pas de kapitaallasten vrij? Stichting TOON is toch al even omgevallen, waarom wordt nu pas duidelijk dat hiermee gemoeide middelen niet volledig worden heringezet. Los van de vraag of het niet goed zou zijn om deze op een alternatieve manier in te zetten voor culturele doelstellingen.

Wij willen echter niet alleen stilstaan bij de financiële resultaten. Het gaat ons tenslotte om maatschappelijke doelstellingen. Zijn er nu mooie resultaten bereikt, liggen we op schema? We moeten het college nageven dat er grote slagen zijn gemaakt ten aanzien van de doelstelling zelfstandige en bestuurskrachtige gemeente. Of dit de juiste slagen zijn moet de toekomst gaan uitwijzen, zoals bekend zijn wij hier niet onverdeeld positief over.

Ook ten aanzien van de wateroverlast van de nacht van 30 naar 31 augustus is het college in actie gekomen. We zijn blij dat we gisteren in het Kompas konden lezen over concrete stappen. Dit was wel net op tijd, want juist afgelopen maandag hadden wij bij de griffie vragen ingediend over dit onderwerp. Dit omdat wij vinden dat de uitwerking die we nu in het Kompas lazen wel lang op zich heeft laten wachten.

Er zijn gelukkig ook ontwikkelingen waar wij blij mee zijn. De resultaten rondom de A15 zijn positief. Ook de manier waarop het peuterspeelzaalwerk wordt omgevormd tot peuteropvang stemt ons positief. Aan de voorkant hebben wij ons hard gemaakt om dit op een goede manier en in goed overleg vorm te geven. Hier is naar ons idee op een goede manier invulling aan gegeven door het college.

Een ander succes vergeet het college helemaal te vieren – het wordt zelfs helemaal niet genoemd in de Najaarsnota. Ik hoop niet dat dit het gevolg is van het feit dat het college dit beschouwd als een moetje vanuit de vorige raadsperiode. O.a. in het Kompas van gisteren heeft u kunnen lezen over een regeling voor Financiële steun voor chronisch zieken en mensen met een beperking. Een regeling waarvoor wij ons hard hebben gemaakt. De uitwerking die er nu ligt past helemaal bij wat wij (en in het bijzonder ons voormalige raadslid Anita IJzerman) voor ogen hadden toen we onze motie hierover indienden. Van ons mag ook het college hier best trots op zijn! Misschien kan het nog een mooi plekje krijgen in de jaarrekening 2015.

Cor van Vliet

29 oktober 2015