Blij en dankbaar aan de slag!

fractie-2018-gdinsdag 27 maart 2018 16:56

Beste kiezers,

We zijn blij en dankbaar dat we met een fractie van vier leden de komende vier jaar het raadswerk in Hardinxveld-Giessendam mogen oppakken. Uiteindelijk hebben 2.048 mensen ons hun steun gegeven, 23% van het totaal. We (Jan Nederveen, Cor van Vliet, Peter aan de Wiel en Willem Pors) willen ons de komende vier jaar inzetten voor u. We weten ons hierbij gesteund door een inspirerende steunfractie en een sterkte achterban! Daar zijn we dankbaar voor!

De komende periode zullen wij ons op de website (weer) voorstellen. Voordat we dit gaan doen hebben we eerst een uitdagende klus te klaren. We moeten met alle gekozen raadsleden komen tot een college. Afgelopen zaterdag vond hierover het eerste debat plaats. In dit debat werden natuurlijk de winnaars gefeliciteerd en de verliezers een hart onder de riem gestoken. De verdeling in de raad is veranderd. Naast de zetel die wij hebben gewonnen, heeft ook het CDA een zetel gewonnen. De T@B heeft één zetel verloren. De VVD is niet meer aanwezig in de raad, zij konden ook tot onze spijt geen kandidaten vinden. De huidige coalitie heeft nog maar een meerderheid van 9 tegen 8. Het verdient niet de voorkeur om met een zo kleine meerderheid de coalitie te vormen en het dorp te besturen.

Wij hebben in het duidingsdebat, dan ook gepleit voor een coalitie met meer steun (3 partijen). Wij denken dat de meest kansrijke mogelijkheid om dit te laten lukken is, starten met een onafhankelijke informateur. Deze informateur kan dan eerst de mogelijke (kansrijke) opties in beeld brengen, voordat wordt gestart met het formeren van een coalitie. We zijn blij dat alle partijen na een debat/gesprek hun steun uitspraken voor een informateur. Wie dat moet worden is momenteel in bespreking. De zoektocht naar een meerderheid gevormd door drie partijen zal geen makkelijke zijn. Wij vinden echter dat de kiezer heeft bepaald dat we hier als gehele raad serieus werk van moeten maken!

Zo goed en zo kwaad als het gaat proberen we in deze drukte ook rust te houden om stil te kunnen blijven staan bij het grote wonder dat God voor ons heeft uitgedacht, namelijk Zijn Zoon geven voor onze redding. In dit licht verrichten wij ook al onze werkzaamheden. Niet in eigen kracht maar in Zijn kracht!

Fractie van de ChristenUnie

• Jan Nederveen