Regionale woonvisie - Stemverklaring

Alblasserwaar en Vijfheerenlandenmaandag 24 april 2017 11:30

Regionale Woonvisie (stemverklaring)

Meneer de voorzitter, als eerste willen we het college bedanken voor de beantwoording van de technische vragen die we over dit stuk hebben gesteld. Die antwoorden zijn duidelijk en voor een deel afdoende, alhoewel wij nog niet 100% gerust zijn over de positie van de woningzoekenden straks in de Drechtsteden. Wij houden dit in het oog.

Dan het nu voorliggende stuk. Met het ontwerp voor de Woonvisie van de regio A&V is inhoudelijk weinig mis. Behalve dan dat, zoals met dit soort stukken wel vaker het geval is, toch wat wordt achtergelopen op de meest actuele ontwikkelingen. Dat gaat zo met nog al lijvige visiestukken, die veelal een lange voorbereidingstijd vergen, zeker als ze ook nog eens in regionaal verband moeten worden op- en vastgesteld.

Zo zijn er de duidelijk roep om tot de bouw van meer woningen te komen om de toenemende druk van de woningmarkt af te halen en de toenemende vraag naar huurwoningen in het midden-segment. Zaken waarvan nog niet zoveel in de Woonvisie is te vinden. Wij vinden het overigens wel nodig als gemeente zelf die ontwikkelingen nauwkeurig te volgen en daarop in onze plannen te anticiperen.

Dan is er natuurlijk nog de toch wel enigszins vreemde situatie dat we nu een visie gaan vaststellen die nog maar een zeer beperkt aantal maanden voor onze gemeente van toepassing zal zijn en waarmee we dus feitelijk niets gaan doen. Enigszins verspilde bestuurlijke en ambtelijke energie, die we wellicht beter kunnen steken in een goede invlechting van onze gemeente in de Woonvisie van de Drechtsteden.

Het in het voorstel genoemde motief dat het Provinciaal Bestuur nu eenmaal eist dat er een dergelijk stuk aanwezig is, overtuigt ons niet helemaal, of beter gezegd ‘helemaal niet’. In het provinciehuis weten ze toch hopelijk ook wel dat onze gemeente ingaande de komende jaarwisseling regionaal tot het Drechtstreekgebied zal behoren?

Kortom, het is allemaal een beetje bureaucratische verspilling en het maakt eigenlijk weinig of niets uit of we het stuk nu vaststellen of niet. Maar goed, wij zijn zoals u weet ook de beroerdste niet onder de fracties in deze raad en hebben we besloten, met inachtneming van hetgeen ik hiervoor heb gezegd, toch maar met het raadsvoorstel in te stemmen.

Joop Evertse