Met Carla Dik-Faber op bezoek bij het Sea Rangers schip

searangerslogozaterdag 07 april 2018 16:54

Voor de tweede keer in een paar weken kwam 2e kamerlid Carla Dik-Faber op bezoek in Hardinxveld-Giessendam. Samen met fractievoorzitter Jan Nederveen bracht ze een bezoek aan Boelen Marine B.V. op industrieterrein de Peulen.

Dit scheepsbetimmeringsbedrijf gaat de komende tijd het eerste schip van de Sea Rangers van een prachtig interieur voorzien. Op die manier levert deze Hardinxveld-Giessendamse ondernemer ook een belangrijke bijdrage om dit schip gereed te maken voor gebruik door de Sea Rangers, de toekomstige boswachters van de zee.

De Sea Ranger Service is ’s werelds eerste maritieme rangerdienst. Als sociale onderneming bouwen ze speciale zeilende werkschepen en trainen ze (deels werkloze) jongeren tijdens een intensief bootcamp. Na afloop selecteren ze uit het bootcamp een lichting Sea Rangers. Na uitvoerige maritieme vervolgtraining, begeleid door marine-veteranen, worden zij ingezet om voor overheden beschermde zeegebieden te beheren, onderzoek uit te voeren op zee en historische scheepswrakken als cultureel erfgoed te behouden.

Tegelijkertijd voorzien de Sea Rangers een actieve rol in zeevoedselinnovatie, waarbij de snelle ontwikkeling van offshore zeewierproductie een centrale rol speelt. Hierdoor kan de Sea Ranger aanpak ook duurzame herontwikkeling van kustgebieden stimuleren; een vorm van de nieuwe blue economy.

Vanuit deze diverse aanpak bestrijdt de Sea Ranger Service jeugdwerkloosheid, inspireert het jongeren te kiezen voor een maritieme carrière, reïntegreert het veteranen en kan het zeelandschap bewaakt en hersteld worden, terwijl het economische ontwikkeling stimuleert.

Een uniek en innovatief concept waar we als ChristenUnie enthousiast van worden. En bijzonder trots dat ook één van onze lokale ondernemers hier een belangrijke bijdrage aan levert. Ook nieuwsgierig? Kijk op www.searangers.org of kijk terug naar de uitzending van Brandpunt+ van donderdagavond 5 april 2018.

Jan Nederveen, Wietse van der Werf, Carla Dik-Faber en het eerste Searangers-schip.