Regionale Energiestrategie (RES 1.0)

RES 1.0.PNGdonderdag 24 juni 2021 22:36

De gemeenteraad heeft ingestemd met de Regionale Energiestrategie 1.0. Tijdens het Debat heeft onze fractie bij monde van Willem Pors onderstaande inbreng geleverd!

Voorzitter,

Schepping
Mensen zijn onderdeel van een prachtige schepping. We laden ons op in mooie landschappen en genieten van de wonderlijke schoonheid van bloemen, insecten en andere dieren. We dreigen soms wel eens te vergeten hoe afhankelijk we er van zijn. Onze complexe economische en technologische systemen halen het zicht weg van de realiteit: We leven van wat de natuur ons geeft, zoals: voedsel, water, grondstoffen, energiebronnen en de mogelijkheid tot ontspannen.

Onze opdracht is om als rentmeesters de rijkdom welke de aarde ons geeft te gebruiken voor een goed leven. Dit wel binnen de grenzen van onze planeet zodat ook onze kinderen zich kunnen blijven verwonderen over de prachtige diversiteit van Gods schepping.

Voor de ChristenUnie is ecologische en sociale rechtvaardigheid de norm voor beleid. In de huidige vorm van consumeren en produceren is dit helaas ver te zoeken. Onze generatie is de eerste generatie die gevolgen van klimaatverandering en verlies van biodiversiteit ervaart. Waarschijnlijk ook de laatste generatie die nog iets aan dit proces kan doen om de schade te beperken!

Daarom willen we als ChristenUnie krachtig inzetten op een hoopvolle beweging die gaande is naar een groene en duurzame economie. Een economie die zich houdt aan de grenzen van de aarde en aan de norm van economische en sociale gerechtigheid. Want bij een rechtvaardige energietransitie moeten diverse belangen met elkaar in balans worden gebracht.

Participatie
Allereerst dank aan allen die hun medewerking hebben verleend aan het schrijven van de RES 1.0. Het is toch knap dat je in vrij korte tijd tot dit resultaat hebt kunnen komen waarin tastbare resultaten zijn vertaald vanuit de participatierondes met allerlei doelgroepen  zoals bewoners, stakeholders, raden, ambtelijke organisaties, Royal Haskoning, etc. En dat ondanks corona, of misschien moet ik wel zeggen dankzij corona of vrij vertaald dankzij alle digitale bijeenkomsten. Om een metafoor uit het voetbal te gebruiken, wie zei dat ook al weer: elk nadeel heeft............?

RES 1.0
Nu over de inhoud. Ik heb het geheel bestudeerd en wil daar graag het volgende over zeggen: Besparing heeft een belangrijke plek in de RES. Want energie die niet ( meer) nodig is, hoeft ook niet opgewekt te worden. Besparing gaat alleen lukken als alle burgers daadwerkelijk hun gedrag gaan aanpassen. Dat gaat niet vanzelf, daarin heeft de gemeente een belangrijke voorbeeldrol.

De focus zon op daken en in restruimten is een prima uitgangspositie. Maar, nu al weten we dat we het daarmee niet gaan redden. Dan zal je naar andere opties moeten kijken waarbij het één het ander niet uitsluit. Daarbij in ogenschouw nemen dat ontwikkelingen en technologie heel snel gaan en we daarop moeten kunnen anticiperen in de 2 jaarlijkse herijking. Ook zien we daar mogelijkheden tot koppelkansen m.b.t. recreatie, flora, fauna, educatie. Zo zal je dus ook nu al moeten nadenken over de in de RES aangegeven zoekgebieden gezien de ontwikkeltijd die daarvoor nodig is. Voorlopig is er echter voor grootschalig pas na 2027 aansluitcapaciteit beschikbaar zegt Stedin.

We zijn blij dat we lezen dat grootschalige opwek met wind in de open polder van de Alblasserwaard niet wenselijk is, en geen draagvlak heeft. Daarbij moeten we de eventuele onderzoeksplannen bij de buren in Avelingen wel kritisch blijven volgen in het belang van onze burgers in Boven-Hardinxveld.

Misschien zouden we kunnen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om hun eventuele beschikbare grond langs de A15 te benutten voor extra opwek zonne-energie, zonder dat dit de verkeersveiligheid beïnvloedt.

Warmte opgave
Wat betreft het onderwerp warmte maken we ons een beetje zorgen. Hoe gaan we in ons lintdorp in de toekomst op een haalbare en betaalbare wijze onze woningen verwarmen? Daar liggen nog wat uitdagingen in de Transitie Visie Warmte

Conclusie
Voorzitter, ik ga naar een afronding. Onze fractie is blij met de RES 1.0, waarin de kracht ligt dat dit ambitieuze plan alleen kans van slagen heeft als we het samen doen, zowel lokaal als regionaal.

De ChristenUnie ziet vanuit haar principe het belang en de noodzaak in van opwekking van groene energie maar mag niet ten koste van alles wat ons landschap zo uniek maakt. Ook daarin hebben we een verantwoordelijkheid.

Daarom, wees nuchter en realistisch, niet alles wat we willen kan, maar ook niet alles wat technisch kan willen we.

Dank u voorzitter.

Willem Pors