Afval- en grondstoffenbeleid (variabel tarief)

DIFTAR.PNGdonderdag 24 juni 2021 22:45

De gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel om te gaan werken met variabele tarieven. Wij hebben een motie ingediend waarbij we nog eens nadrukkelijk wijzen op mensen die hun restafval niet goed kunnen beperken (denk aan luiers, medisch afval). Voor deze mensen moeten een oplossing worden gezocht. Een meerderheid van de raad deelt deze mening. Het college moet hier dan ook mee aan de slag. Hieronder volgt onze bijdrage tijdens het debat.

Voorzitter,

Wij vinden het van belang, dat de hoeveelheid restafval daalt naar de door de landelijke overheid gestelde norm. Hoe minder restafval, hoe beter!

Dit vereist een cultuuromslag, maar het is ook goed als dit financieel voordeel oplevert voor wie het afval goed scheidt. Daarnaast is het natuurlijk onaanvaardbaar dat onze inwoners moeten betalen voor afval dat inwoners buiten de Waardlandenregio hier dumpen. Ook kunnen wij ons helemaal vinden in de pogingen om te komen tot een volledig circulaire economie. Wij hebben een verantwoordelijkheid om goed om te gaan met de schepping en dan kan het soms niet anders of we moeten daartoe maatregelen nemen.

Het is ons ook niet ontgaan dat het voorstel tot beroering heeft geleid, een door 950 inwoners getekende petitie toont dat aan. Onze fractie heeft ook uitgebreid met de indiener gesproken, we hadden een goed gesprek (al waren we het niet overal over eens)! Wij hebben diverse artikelen over de voors en tegens van variabele tarieven (Diftar) gelezen. Zoals vaker het geval is spreken de deskundigen elkaar ook bij dit onderwerp tegen, evenals de verschillen die er zijn in ervaringen met Diftar. Als je echter wat beter leest dan zie je dat de conclusies in grote steden anders zijn dan in gemeenten met een landelijk karakter. In gemeenten met een landelijk karakter werkt Diftar!

Alles afwegende geloven wij dan ook , dat het voorstel zoals dat nu voor ons ligt zal werken en zal bijdragen om de gestelde doelen te halen.

Van belang is wel, dat inwoners niet gestraft wordt voor iets wat ze niet kunnen voorkomen. We denken dan aan bewoners van hoogbouw, gebruikers van medicinale voorzieningen, luiers, maandverband. Zij hebben geen keuze en zouden onevenredig benadeeld kunnen worden. Uit de beantwoording van de technische vragen blijkt dat hiernaar wordt gekeken en gezocht wordt naar een oplossing. Onze fractie dient een motie in om dit ook nog eens te benadrukken. Wij willen niet dan mensen veel moeten betalen voor iets wat ze niet kunnen voorkomen!

Een ander belangrijk punt is communicatie en voorlichting. Wat kunnen inwoners als PMD (plastik, metaal en drinkpakken) kwijt, wat als GFT, wat is echt restafval? Wij vermoeden dat hier ook nog de nodige winst te behalen is. Zelf ontdekte ik gisteren dat ik ook nog het nodige over PMD kan leren.

Dat brengt mij dan tot slot bij de circulaire economie. In het antwoord op onze vraag geeft het college aan dat de kringloopwinkel haar afval (huisraad) gratis mag blijven aanbieden. Dat stemt mijn fractie tot grote tevredenheid. Immers de kringloop levert een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie. Wij roepen Waardlanden dan ook op met de kringloopwinkel in overleg te gaan om die circulaire economie te realiseren.

Wim IJzerman

Woordvoerder Afval- en grondstoffenbeleid, 24 juni 2021

TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie - Een oplossing voor luiers & medisch materiaal!.pdf397,4 kBapplication/pdfdownload