14 starterswoningen Pieter de Hooghstraat

Verbeelding Pieter de Hooghstraat.pngzaterdag 22 januari 2022 21:50

De crisis op de woningmarkt gaat ook Hardinxveld-Giessendam niet voorbij. Het is voor starters heel erg moeilijk een woning te bemachtigen. De ChristenUnie is dan ook blij dat, mede dankzij onze inzet, in het plan Pieter de Hooghstraat 14 woningen gerealiseerd gaan worden voor starters met behulp van een zogenaamde koopstartregeling. Voor de koper komt dit neer op een renteloze (starters)lening. De starters krijgen een korting op de koopprijs. Wanneer ze t.z.t. de woning weer verkopen moet deze korting wordt terugbetaald. Een eventuele resterende overwaarde wordt naar rato verdeeld met de gemeente. In het voorstel is opgenomen dat de starters afkomstig moeten zijn uit Hardinxveld-Giessendam. Het doel is nog in 2022 tot verkoop over te gaan (waarna de bouw gaat beginnen).

De ChristenUnie heeft aandacht voor alle doelgroepen. Iedereen heeft recht op een woning: rijk en arm, jong en oud, alleenstaanden en gezinnen. Er moet dus sprake zijn van een goede mix aan woningen. Wat een goede mix is bepalen we aan de hand van gedegen onderzoek. Het probleem op dit moment is dat voor elke doelgroep sprake is van een tekort aan woningen. De omvang van het tekort verschilt wel per groep. De laatste jaren zijn er diverse projecten gerealiseerd: Morgenslag, De Nieuwe Buurt en Hollands Huis. De komende jaren worden De Rokerij en de IJzergieterij ontwikkeld en volgt in de Blauwe Zoom Ons Dorp. In deze projecten was en is sprake van duurdere (vrijstaande en twee-onder-één kap woningen) èn starterswoningen (rijtjeshuizen). Het probleem van deze starterswoningen is dat ze niet meer betaalbaar zijn voor starters. Je moet al snel twee goede salarissen bij elkaar optellen om in aanmerking te komen. Door de koopstartregeling en de voorrangsregeling voor Hardinxveldse starters verwachten we dat er nu 14 woningen beschikbaar komen die ook voor een grotere groep starters betaalbaar zijn. In toekomstige projecten zal ook weer ruimte gemaakt moeten worden voor alleenstaande starters en huurwoningen.