Column raadspraat: Daar krijg ik energie van?

Peter de Rooverdonderdag 30 mei 2024 21:43

Bijna een jaar ben ik actief als raadslid binnen onze gemeente. Hierbij heb ik mijzelf afgevraagd, waar heb ik het afgelopen jaar energie van gekregen? Dit zijn de praktische zaken, en daarbij voornamelijk het gesprek met u als inwoner. Uiteraard zou ik meer van dit soort gesprekken willen voeren om van u te horen wat het beste is voor ons dorp. Ik wil u dan ook van harte uitnodigen om mij of mijn fractiegenoten hierover aan te spreken.

Wat ik in het afgelopen jaar ook geleerd heb, is dat je als raadslid keuzes moet maken, waarbij je het voor de één goed doet en de ander niet, dat blijft lastig. Uiteraard wegen wij onze keuzes af op de informatie die dan beschikbaar is en wat wij denken dat het beste is voor u en ons dorp.

Aanstaande donderdag donderdag staat in Het Debat & Besluit ook een onderwerp over energie op de agenda, te weten een omgevingsvergunning Zonnepark Betuwelijn. Als CU-fractie zullen wij voor dit voorstel stemmen. Dit onderwerp was namelijk opgenomen in ons verkiezingsprogramma en wij zullen dan ook zeer blij zijn als dit plan door kan gaan.

Ook omtrent dit onderwerp hebben we goed afgewogen of dit de juiste keuze is voor ons dorp. Eén van de wegingsfactoren is duurzaamheid en daar voldoet dit plan zeker aan. Dit zonnepark zal circa 12mln kWh per jaar opwekken, wat goed is voor de stroom voor 4600 huishoudens.

Daarbij zijn wij ook blij dat de initiatiefnemers goed gekeken hebben om dit zonnepark in te passen in de natuur langs de Tiendweg. Vanaf de wandelroute bij de Tiendweg zal een rietoever aangebracht worden waardoor het zonnepark vanaf de Tiendweg niet (goed) zichtbaar is en dit nog steeds een mooie wandelroute zal blijven.

Hopelijk krijgt u van dit plan, net als de CU-fractie, (positieve) energie!

Peter de Roover

Column raadspraat, d.d. 29 mei 2024 Kompas Hardinxveld-Giessendam