Warmteplan Hardinxveld-Giessendam

Warmteplan HVGD.pngzaterdag 06 juli 2024 21:22

Onze fractievoorzitter sprak namens onze fractie de volgende bijdrage uit over het Warmteplan Hardinxveld-Giessendam

Voorzitter,

Afgelopen dinsdag is er een nieuw kabinet aangetreden, het kabinet Schoof.

En bij een nieuw kabinet is er ook veel wisseling van de wacht op de ministersposten. Zo ook op de post van Klimaat en Energie, wat tegenwoordig Klimaat en Groene groei heet. Gezien de titel Groen groei zou je kunnen verwachten dat het een nieuwe minister met ChristenUnie allure zou kunnen zijn, maar niets is minder waar. Afgelopen jaren heeft Rob Jetten (D66) deze ministerpost bekleed, en hij heeft nu plaatsgemaakt voor Sophie Hermans (VVD). Van klimaat drammer naar klimaatdoener zoals Hermans dat zelf verwoorde.

Ze stelt dat ze volledig achter de klimaatdoelen staat, en dat ze het werk van Jetten wil gaan voortzetten. Met de focus waar het echt om draait, “het land  schoon doorgeven aan volgende generaties”. Nou voorzitter, wie kan daar tegen zijn? De fractie van de ChristenUnie in ieder geval niet.

Van landelijk naar plaatselijk voorzitter.

Aan de orde van behandeling is het Warmteplan Hardinxveld-Giessendam.

Als gemeente moeten ook wij onze bijdrage leveren aan de duurzaamheidsopgave waarbij we ons met dit plan focussen op duurzame warmte. Dat constaterende is één, maar hoe doen we dat dan en wat gaat dat allemaal kosten. Inwoners en stakeholders hebben behoefte aan duidelijkheid. En met dit plan voorzitter wordt een deel van de onduidelijkheid weggenomen. Er wordt een haalbaarheidsonderzoek gestart voor een mogelijk warmtenet in de Peulen en Wielwijk. Voor overige wijken zal gekeken moeten worden naar individuele oplossingen. Nog niet echt concreet zou je kunnen zeggen, maar alles valt of staat met haalbaarheid, betaalbaarheid en uitvoerbaarheid.

Daarnaast hoeven inwoners niet stil te zitten. Ook zij kunnen al een bijdrage leveren door hun woningen al van goede isolatie te voorzien.

Als fractie zijn we uiteraard voor warmtetransitie maar willen het niet afdwingen. Om mensen toch over de streep te trekken zullen we hen moeten betrekken in het vervolgtraject. En iedereen moet (vrijblijvend ) mee kunnen doen. Om dit tot een succes te maken zullen we moeten investeren. Investeren in participatie en communicatie. Verleiden en overtuigen dus. Maar met de enthousiaste club ambtenaren welke we binnen onze organisatie hebben moet dat vast lukken.  Veel succes daarbij toegewenst!

Dekking voor het haalbaarheidsonderzoek en participatietraject geschiedt uit algemene middelen van het programma duurzaamheid.

Daarnaast zouden we onze programmamanager duurzaamheid en/of wethouder willen adviseren om eens een “baksie met een koeksie” te gaan drinken met mevrouw Hermans in Den Haag, om te proberen  nog wat geld via Specifieke Uitkeringen los te peuteren. Wie weet lukt het en kunnen we deze middelen inzetten om onze doelen te behalen.

Voorzitter ik rond af. In het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe regering is opgenomen dat de nieuwe regering zich houdt aan de bestaande afspraken omtrent klimaatdoelen en als deze niet worden behaald, er alternatief beleid zal worden gevoerd. Wat dat beleid dan zal zijn is ongewis, maar dat is nog niet aan de orde. Maar het zegt wel genoeg over het belang en het besef van het behalen van de klimaat doelen, ook in Den Haag.

Het nastreven en behalen van deze doelen ondersteunen wij als fractie van harte. Daarom vinden wij het warmteplan Hardinxveld-Giessendam een goed document en kunnen daarom instemmen met dit raadsvoorstel.

Op het onderstaande kaartje ziet u aan welke oplossing wordt gedacht voor welke straten in Hardinxveld-Giessendam Kaartje Warmteplan