Verslag van de gemeenteraadsvergadering van donderdag 8 maart 2007

maandag 12 maart 2007 19:37

De agenda bestond uit 19 punten waarbij nog een extra punt werd ingelast voor het benoemen van een interim-raadsgriffier tot 1 september 2007. Onze griffier is al enige tijd ziek en herstel vraagt nog wel geruime tijd. De agenda werd in een rap tempo afgewerkt tot aan punt 13 ...

De agenda bestond uit 19 punten  waarbij nog een extra punt werd ingelast voor het benoemen van een interim-raadsgriffier tot 1 september 2007. Onze griffier is al enige tijd ziek en herstel vraagt nog wel geruime tijd.

De agenda werd in een rap tempo afgewerkt tot aan punt 13:

Vaststellen nota reserves en voorzieningen 2007
Een voorziening is geld dat door de gemeente is ontvangen voor een bepaald doel en daar ook voor gebruikt  moet worden b.v. voor salarissen of onderwijs. In de nota kun je zien wat erbij komt en wat ervan is uitgegeven. In deze nota wordt ook aangegeven hoeveel geld er is gereserveerd (gespaard) voor uitvoering van bepaalde plannen. Soms wordt besloten om bepaalde reserves voor andere doeleinden te gebruiken. Dat was nu het geval want een deel van de reserve voor riolering gaat nu gebruikt worden voor onderhoud wegen omdat daar een achterstand is. Ook de reserve onderhoud graven wordt voor een ander doel  toegevoegd aan de algemene reserve.

Deze algemene reserve (spaarbankboekje van de gemeente) was volgens provincie en accountant de laatste jaren teveel teruggelopen. Het college heeft daarom gezocht naar herschikking van reserves om dit te verbeteren.

Na een heftige discussie tussen Henk de Vree ( als actievoerder OZB nee) van de T@B en Jaap Tromp (als oud-wethouder financiën) van de VVD stemde de meerderheid van de raad in met  deze nota.

Samenwerking binnen de regio Alblasserwaard-Vijfherenlanden
Dit was het volgende punt dat de nodige vragen en discussie opleverde.
Iedereen was ervan overtuigd dat een goede en intensieve samenwerking de bestuurskracht binnen de acht gemeenten zal kunnen versterken.
Raadsbreed  leefden veel vragen: Welk belang hebben onze burgers hierbij?
Welke consequenties heeft dit voor ons personeel, en zullen er gedwongen ontslagen komen? Hoe groot blijft de beleidsvrijheid voor individuele gemeenteraden? Wordt dit een extra bestuurslaag? Zal de effectiviteit en efficiëntie werkelijk verhoogd worden? Hoe houden we de kosten beheersbaar?

Cor Voorberg van de ChristenUnie pleitte ervoor om vooraf duidelijke financiële kaders te stellen en geen open-eind-constructie te accepteren. Ook de dominante rol van Gorinchem en haar burgemeester stelde Cor ter discussie. Burgemeester Augusteijn  antwoordde dat samenwerking noodzakelijk is als gevolg  van de grote hoeveelheid taken die vanuit Den Haag naar de gemeenten komt, soms echt over de schutting worden gegooid.

Iedere gemeente wil zelfstandig blijven en dicht bij haar burgers staan maar we moeten wegen zoeken om het gemeentebestuur te versterken. Het is beslist geen 4e bestuurslaag.
Wanneer een project wordt opgepakt zijn gemeenten vrij om mee te doen. Soms zullen ze alle acht meedoen, soms maar vier of vijf. Er volgt een halfjaarlijkse rapportage waarop de gemeenteraad het beleid kan controleren.

Nel den Breejen van de ChristenUnie gaf aan dat zij niet kon instemmen met punt 8 van de gevraagde besluiten (Gorinchem als centrumgemeente en haar burgemeester als voorzitter). Zij vond dit een brug te ver. "In de plannen stemmen wij in met vitalisering van het platteland. Ik denk dat spreiding van diensten juist hieraan kan bijdragen. Gorinchem is verre van optimaal bereikbaar en daar een parkeerplaats zoeken kost veel tijd en geld."

Zij pleitte ervoor om onze gemeente een brugfunctie te laten vervullen tussen de steden en het platteland van de A&V. In de nieuwe plannen voor de stations-omgeving ligt een uitstekende mogelijkheid, direct bij trein- en bushalte, goed bereikbaar vanaf de A15 zowel van Oost als van West en ruime (onbetaalde) parkeergelegenheid.

"De voorzitter wordt de ambassadeur voor de regio. Laat een vertrouwenscommissie een profielschets opstellen en acht burgemeesters zich profileren dan kan worden benoemd op grond van deskundigheid en kwaliteit en voor een bepaalde termijn b.v. zes jaar net als bij burgemeesters."

De T@B bleef tegen het voorstel ondanks alle pogingen van burgemeester Augusteijn  om ze te overtuigen of ook de "lijn Den Breejen" te volgen.

Voor de zomervakantie moet de kerntakendiscussie nog worden gevoerd waar ook belangrijke besluiten worden genomen over de samenwerking.
    
Facilitering waterafvoerproblemen bewoners Nieuweweg
De gemeente wil de betrokken bewoners adviseren, faciliteren en ondersteunen bij alle werkzaamheden die nodig zijn om individuele voorzienigen te treffen. De vertegenwoordigers van alle fracties gaven hierover opnieuw hun mening. Terecht merkte Ali de Jong op dat de commissievergadering werd overgedaan. De vraag of de RSD voor minder draagkrachtigen kon bijspringen werd negatief beantwoord. In de commissie Samenlevingszaken willen we hier nog op terugkomen.

Hoewel de raadsleden  niet echt tevreden waren wist het college de meeste fracties te overtuigen dat dit het meest haalbare was. Alleen de T@B  bleef tegen.

Motie Windmolens
De door de T@B ingediende motie tegen plaatsing van windmolens in onze gemeente werd door geen enkele andere fractie ondersteund.

In de rondvraag werden de meeste vragen naar de commissievergaderingen verwezen.

Ruim na elven sloot de voorzitter de vergadering.

« Terug