Verslag van de gemeenteraadsvergadering van donderdag 8 maart 2007
De agenda bestond uit 19 punten waarbij nog een extra punt werd ingelast voor het benoemen van een interim-raadsgriffier tot 1 september 2007. Onze griffier is al enige tijd ziek en herstel vraagt nog wel geruime tijd. De agenda werd in een rap tempo afgewerkt tot aan punt 13 ...
De agenda bestond uit 19 punten waarbij nog een extra punt
werd ingelast voor het benoemen van een interim-raadsgriffier tot 1
september 2007. Onze griffier is al enige tijd ziek en herstel
vraagt nog wel geruime tijd.
De agenda werd in een rap tempo afgewerkt tot aan punt 13:
Vaststellen nota reserves en voorzieningen
2007
Een voorziening is geld dat door de gemeente is ontvangen voor een
bepaald doel en daar ook voor gebruikt moet worden b.v. voor
salarissen of onderwijs. In de nota kun je zien wat erbij komt en
wat ervan is uitgegeven. In deze nota wordt ook aangegeven hoeveel
geld er is gereserveerd (gespaard) voor uitvoering van bepaalde
plannen. Soms wordt besloten om bepaalde reserves voor andere
doeleinden te gebruiken. Dat was nu het geval want een deel van de
reserve voor riolering gaat nu gebruikt worden voor onderhoud wegen
omdat daar een achterstand is. Ook de reserve onderhoud graven
wordt voor een ander doel toegevoegd aan de algemene
reserve.
Deze algemene reserve (spaarbankboekje van de gemeente) was volgens
provincie en accountant de laatste jaren teveel teruggelopen. Het
college heeft daarom gezocht naar herschikking van reserves om dit
te verbeteren.
Na een heftige discussie tussen Henk de Vree ( als actievoerder OZB
nee) van de T@B en Jaap Tromp (als oud-wethouder financiën)
van de VVD stemde de meerderheid van de raad in met deze
nota.
Samenwerking binnen de regio
Alblasserwaard-Vijfherenlanden
Dit was het volgende punt dat de nodige vragen en discussie
opleverde.
Iedereen was ervan overtuigd dat een goede en intensieve
samenwerking de bestuurskracht binnen de acht gemeenten zal kunnen
versterken.
Raadsbreed leefden veel vragen: Welk belang hebben onze
burgers hierbij?
Welke consequenties heeft dit voor ons personeel, en zullen er
gedwongen ontslagen komen? Hoe groot blijft de beleidsvrijheid voor
individuele gemeenteraden? Wordt dit een extra bestuurslaag? Zal de
effectiviteit en efficiëntie werkelijk verhoogd worden? Hoe
houden we de kosten beheersbaar?
Cor Voorberg van de ChristenUnie pleitte ervoor om vooraf
duidelijke financiële kaders te stellen en geen
open-eind-constructie te accepteren. Ook de dominante rol van
Gorinchem en haar burgemeester stelde Cor ter discussie.
Burgemeester Augusteijn antwoordde dat samenwerking
noodzakelijk is als gevolg van de grote hoeveelheid taken die
vanuit Den Haag naar de gemeenten komt, soms echt over de schutting
worden gegooid.
Iedere gemeente wil zelfstandig blijven en dicht bij haar burgers
staan maar we moeten wegen zoeken om het gemeentebestuur te
versterken. Het is beslist geen 4e bestuurslaag.
Wanneer een project wordt opgepakt zijn gemeenten vrij om mee te
doen. Soms zullen ze alle acht meedoen, soms maar vier of vijf. Er
volgt een halfjaarlijkse rapportage waarop de gemeenteraad het
beleid kan controleren.
Nel den Breejen van de ChristenUnie gaf aan dat zij niet kon
instemmen met punt 8 van de gevraagde besluiten (Gorinchem als
centrumgemeente en haar burgemeester als voorzitter). Zij vond dit
een brug te ver. "In de plannen stemmen wij in met
vitalisering van het platteland. Ik denk dat spreiding van diensten
juist hieraan kan bijdragen. Gorinchem is verre van optimaal
bereikbaar en daar een parkeerplaats zoeken kost veel tijd en
geld."
Zij pleitte ervoor om onze gemeente een brugfunctie te laten
vervullen tussen de steden en het platteland van de A&V. In de
nieuwe plannen voor de stations-omgeving ligt een uitstekende
mogelijkheid, direct bij trein- en bushalte, goed bereikbaar vanaf
de A15 zowel van Oost als van West en ruime (onbetaalde)
parkeergelegenheid.
"De voorzitter wordt de ambassadeur voor de regio. Laat een
vertrouwenscommissie een profielschets opstellen en acht
burgemeesters zich profileren dan kan worden benoemd op grond van
deskundigheid en kwaliteit en voor een bepaalde termijn b.v. zes
jaar net als bij burgemeesters."
De T@B bleef tegen het voorstel ondanks alle pogingen van
burgemeester Augusteijn om ze te overtuigen of ook de
"lijn Den Breejen" te volgen.
Voor de zomervakantie moet de kerntakendiscussie nog worden gevoerd
waar ook belangrijke besluiten worden genomen over de
samenwerking.
Facilitering waterafvoerproblemen bewoners
Nieuweweg
De gemeente wil de betrokken bewoners adviseren, faciliteren en
ondersteunen bij alle werkzaamheden die nodig zijn om individuele
voorzienigen te treffen. De vertegenwoordigers van alle fracties
gaven hierover opnieuw hun mening. Terecht merkte Ali de Jong op
dat de commissievergadering werd overgedaan. De vraag of de RSD
voor minder draagkrachtigen kon bijspringen werd negatief
beantwoord. In de commissie Samenlevingszaken willen we hier nog op
terugkomen.
Hoewel de raadsleden niet echt tevreden waren wist het
college de meeste fracties te overtuigen dat dit het meest haalbare
was. Alleen de T@B bleef tegen.
Motie Windmolens
De door de T@B ingediende motie tegen plaatsing van windmolens in
onze gemeente werd door geen enkele andere fractie
ondersteund.
In de rondvraag werden de meeste vragen naar de
commissievergaderingen verwezen.
Ruim na elven sloot de voorzitter de vergadering.