Concrete aandacht voor de minima

zaterdag 02 februari 2008 20:57

Donderdag 31 januari 2008 werd een motie aangenomen om een éénmalige tegemoetkoming uit te keren van € 100,00 aan de minima die vallen onder de gemeentelijke kwijtscheldingsregeling. Op initiatief van de ChristenUnie werd de motie ingediend door Sanny Kamerman (PvdA), Arjan Meerkerk (SGP) en Nel den Breejen (ChristenUnie).

Waar gaat het om? Om als gemeente genoemde doelgroep een compensatie te bieden voor de eigen risico regeling die per 1 januari dit jaar van kracht is in de ziekenfondsverzekering. Middels een motie in de Eerste Kamer ingediend door Kim Putters (PvdA) komt van de rijksoverheid een bedrag van circa € 47,00. Volgens de indieners van de motie in de gemeenteraad moet Hardinxveld-Giessendam de overige honderd euro bijpassen. Graag zouden zij de doelgroep breder hebben getrokken. De juridische mogelijkheid hiervoor en de praktische uitvoering is echter beperkt zo blijkt uit ervaringen in Graafstroom en Gorinchem.

De motie is aangenomen met 9 tegen 6 stemmen. CDA, VVD en T@B stemden tegen omdat ze eerst in een breder kader de nota armoedebeleid willen bespreken. Dat laatste gaan we zeker doen, maar daar willen we de doelgroep nu niet op laten wachten, omdat juist de eerste maanden van ziektekosten voor hen cruciaal zijn. Wethouder Sluimer heeft geantwoord sympathiek tegenover de motie te staan en zal op korte termijn laten weten hoe hij die gaat uitvoeren.

Griffier
In genoemde raadsvergadering werd tevens een nieuwe griffier benoemd nadat een jaar een interim griffier de functie heeft waargenomen wegens ziekte van Kees de Wit. De ChristenUnie is blij met de nieuwe griffier in de persoon van Annemarie van Vliet. Zij werkte al weer een aantal jaren in onze gemeente als administratieve ondersteuning van de griffie en heeft in die tijd haar griffiersdiploma behaald. Nel den Breejen sprak haar toe als nestor van de raad en roemde haar ijver, kwaliteit en integriteit. Burgemeester Augusteijn sprak uit blij te zijn dat Annemarie met haar bekende inzet en charme deze functie nu gaat vervullen. De raad was unaniem in haar benoeming.

Bestuurlijke vernieuwing
Dat de gemeenteraad nog steeds in een leerproces zit betreffende dualisme is geen schande. Als er maar concrete vorderingen zijn waar te nemen dat de kwaliteit van het functioneren ten goede komt. Om een flinke sprong vooruit te maken is in de raadsvergadering de tot voor kort waarnemend griffier Ad Saes benoemd tot procesbegeleider bestuurlijke vernieuwing, voor de periode van een half jaar. Daarbij is aangegeven dat zijn inzet over een half jaar tot concrete doelstellingen zal hebben geleid. Deze doelstellingen zullen binnen een maand met de fractievoorzitters zijn vastgesteld. Hierbij moet worden gedacht aan verhoging van de bestuurskracht van de gemeenteraad door onder andere verbetering van de besluitvaardigheid en betrokkenheid van de burger.