Raads- en statenleden zien mogelijkheden waterbus
De afgelopen week zijn raadsleden van de ChristenUnie bij elkaar geweest van de gemeenten Werkendam, Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam, samen met provinciale Statenleden van Noord-Brabant en Zuid-Holland. Aanleiding was de actualiteit rond de veerverbinding Werkendam-Boven-Hardinxveld.
Er zijn drie redenen om de veerverbinding onder de loep te nemen: (1) groot onderhoud van de huidige veerpont, (2) aankoopplannen van de gemeente Gorinchem voor verbetering van de veerverbindingen en (3) de toezegging van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant om onderzoek te doen naar vervoermogelijkheden over water ter ontlasting van de A 27.
In de raadsvergadering van december 2007 van Hardinxveld-Giessendam stelde onze fractie vragen aan het college om de mogelijkheden met de waterbus weer nadrukkelijk onder de aandacht te brengen. Met steun van VVD en andere commissieleden heeft onze fractie wethouder Boerman verzocht om positief gesprekken hierover aan te gaan met de regiogemeenten. Intussen had ons raadslid Kees Pille contacten gelegd met de Provinciale Staten van Zuid-Holland en Noord-Brabant wat resulteerde in genoemd overleg.
Vertrekpunt is een in mei 2005 verschenen rapport van bureau Goudappel Coffeng met de titel: "Onderzoek veerdiensten Zuid-Holland zuidoost". Daarin worden vier varianten beschreven voor optimalisatie van de huidige veren rond de genoemde gemeenten. In de vierde variant wordt voorgesteld om aan te sluiten bij de waterbusverbinding Drechtsteden. Met genoemd rapport is weinig gebeurd wegens gebrek aan de financiele middelen. Onlangs heeft het college van Werkendam besloten om opnieuw onderzoek te doen naar mogelijkheden van uitvoering van bovengenoemde optimalisatie en is zij in gesprek met de betreffende colleges van Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant heeft een onderzoek toegezegd nadat Statenlid Hermen Vreugdenhil (ChristenUnie) hierop heeft aangedrongen in de Provinciale Staten. In dit onderzoek zal breder worden gekeken dan de verbinding Werkendam-Boven-Hardinxveld. De ChristenUnie Raads- en Statenleden concludeerden dat het raadzaam is te werken aan een groeimodel met de minimumvariant Gorinchem / Werkendam / Boven-Hardinxveld waarbij nadrukkelijk breder moet worden gekeken naar mogelijkheden om de A27 en A15 te ontlasten. Daarbij zal de Merwede Lingelijn (spoorlijn) een belangrijke rol kunnen spelen; aanvoeren over water met een snelle verbinding per spoor.