Bestuurlijke toekomst Hardinxveld-Giessendam

woensdag 21 november 2012 22:13

Deze week hadden we onze tweede Ontmoeting rond de gemeentelijke oriëntatie van Hardinxveld-Giessendam. Het is al enige tijd duidelijk geworden dat onze gemeente haar taken niet meer alleen aan kan. Steeds meer komt van de Rijksoverheid naar gemeenten waardoor de kwaliteit van onze dienstverlening in het geding is gekomen. Nadat wij als raad een visie hebben vast gesteld waarover we uitvoerig met burgers, bedrijven en instellingen hadden gebrainstormd vonden we het nodig als fractievoorzitters om nu ook bestuurlijk door te pakken. Onder leiding van onze waarnemend burgemeester Blase is een stappenplan opgesteld en zijn we nu aan de vooravond van belangrijke beslissingen gekomen over de bestuurlijke toekomst van onze gemeente.

In de eerste Ontmoeting is vooral geluisterd naar de mogelijkheden van samenwerking met de Alblasserwaard&Vijfheerenlanden en de Drechtsteden. In de tweede Ontmoeting werd verder ingezoomd op de mogelijkheden met Gorinchem en Sliedrecht. Boeiende bijeenkomsten waaruit is gebleken dat onze burgers de vraagstelling maar knap moeilijk vinden om een mening gevormd te hebben. En begrijpelijk want ook als raadsfracties zijn we volop bezig met het afwegen van alles wat we hebben gehoord en gelezen. Inmiddels ligt er ook een advies van college, Managementteam en Ondernemingsraad.

De hamvraag is nu, wat vindt de ChristenUnie? Gaan we samenwerken of samenvoegen? En met wie dan? Zes mogelijkheden zijn voorbereid om de afweging te maken. Meer varianten hierop zijn te bedenken. Als we deze mogelijkheden overzien blijven er voor onze fractie drie mogelijkheden over. De volgende opties heeft de ChristenUnie aan haar leden voorgelegd op de ledenvergadering van dinsdag 20 november:

1. Zelfstandig blijven en volledig aansluiten bij de Drechtsteden met afscheid nemen van de regio AV.
  2. Zelfstandig blijven en één ambtelijke organisatie Alblasserwaard&Vijfheerenlanden met de mogelijkheid tot doorgroeien naar één AV gemeente.
  3. Zelfstandig blijven, intensieve samenwerking met Gorinchem en Sliedrecht, met organisatorische arrangementen uit de Drechtsteden. Deelname in de huidige succesvolle samenwerkingsverbanden binnen de Regio AV blijft gehandhaafd.

De uiteindelijk gemaakte keuze wordt door de fractie bekend gemaakt in de raadsvergadering van donderdag 22 november 2012.

Kees Pille