Column raadspraat: Vrijwillig aan het werk

Jan Nederveenvrijdag 26 februari 2016 09:28

In het Kompas van 24 februari jl. schreef onze fractievoorzitter Jan Nederveen de volgende column.

Vrijwilligers zijn de olie van de maatschappij. De ChristenUnie komt op voor deze groep die onmisbaar is en blijft. Zonder vrijwilligers kunnen verenigingen, clubs, kerken, etc. niet draaien. Maar ook bij scholen, kinderopvang, bibliotheek, bejaardenhuizen, de voedselbank, buurttoezicht, schuldhulpverlening, klussendienst en de mantelzorg kunnen we niet meer zonder.  Bij de verkiezingen in 2014 hebben wij ons nadrukkelijk uitgesproken over het essentiële belang van vrijwilligers in onze maatschappij.

Als fractie gaan wij ons dit jaar extra richten op deze onvolprezen dorpsgenoten. Wat drijft hen, wat willen ze bereiken, wat hebben ze nodig zijn belangrijke vragen hierbij. Maar ook: wat is hun relatie met de politiek, hebben ze ‘de politiek’ nodig of juist niet. Komend jaar gaan we even niet op de fiets de wijk in. We willen op bezoek bij vrijwilligers. Hiervoor zullen we komende maanden vrijwilligers(organisaties) benaderen en op bezoek gaan. We willen horen wat er speelt in hun vrijwillige werk. We willen wat er nodig is om dit werk te kunnen blijven doen. En als het nodig is, het verhaal meenemen en vertalen naar de politiek. En natuurlijk, als het kan helpen we graag een handje mee bij uw werk.

Bent u zelf actief als vrijwilliger?  Wilt u ons laten weten wat er bij u speelt of wilt u gewoon uw werk laten zien. Wij denken veel van u te kunnen leren en willen graag met u in gesprek.  Heeft u belangstelling in een bezoek van de ChristenUnie-fractie? Neem gerust contact met ons op. Dat kan via onze website www.hardinxveld-Giessendam.christenunie.nl, via facebook, per mail (jannederveen@hg.christenunie.nl) of telefonisch op 618725.

Jan Nederveen