Bestuurlijke toekomst Hardinxveld-Giessendam: de ChristenUnie kiest

fractie2010zaterdag 24 november 2012 11:21

Donderdag 22 november 2012 was het zover. Het eerste echte debat over de toekomst van Hardinxveld-Giessendam. Alle gemeenteraadsfracties maakten de balans op na maanden van informatie inwinnen, luisteren, wikken en wegen. In het raadsdebat maakte de ChristenUnie vijf criteria bekend die zij wil hanteren bij welke vorm van samenwerking dan ook:

1. Waarborging van de identiteit van ons dorp. Daar bedoelen we mee: Respect voor de geschiedenis, cultuur en gewoonten. En een klimaat waar God vrijmoedig gediend en geëerd kan worden.
  2. Bevordering van de twee pijlers uit onze toekomstvisie: Het stimuleren van de bedrijvigheid en van de sociaal maatschappelijk betrokken samenleving.
  3. Een kwalitatieve dienstverlening aan onze inwoners, bedrijven en instellingen. Dat betekent: Een loketfunctie voor alle zaken waar onze burger de lokale overheid voor nodig heeft. Niet alleen voor een rijbewijs of paspoort, ook als je zorg nodig hebt, werkloos wordt, of voor leerlingenvervoer, buurtproblemen, een bouwvergunning, een wegafzetting, een defecte lantaarnpaal etc.
  4. Intensiveren van de samenwerking in de zuidelijke randzone van de Alblasserwaard: Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Drechtsteden.
  5. Democratische legitimatie. Daar bedoelen wij mee: Plaatselijke herkenbare vertegenwoordigers die jouw belangen behartigen en inbrengen daar waar de beslissingen worden genomen.

In vervolg op deze criteria heeft de ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam helder gekozen voor krachtenbundeling door intensief samen te werken met de zes gemeenten in de Alblasserwaard&Vijfheerenlanden. Tegelijk zal er geïnvesteerd worden in projectmatige samenwerking in de stedelijke zuidrand met Gorinchem, Sliedrecht en de Drechtsteden. Zelfstandigheid kan behouden blijven wanneer een krachtige regio A&V ontstaat.

Een krachtige regio kan ontstaan wanneer alle gemeenten hier "YES" tegen zeggen en er voor gaan! De haalbaarheid hangt dus af van de besluitvorming van de gemeenten Molenwaard, Giessenlanden, Gorinchem, Zederik en Leerdam.

De ChristenUnie is van mening dat dat besluit spoedig genomen zal moeten worden en geeft hiervoor de gemeenten een half jaar de tijd. Dan heeft Hardinxveld-Giessendam nog een half jaar om tot een eindbeslissing te komen. Komt er geen krachtige steun dan zal onze gemeente zich verder oriënteren op de Drechtsteden. Maar vooralsnog gaan we daar niet van uit. Alle fracties in de raad zijn van mening dat de A&V deze kans moet krijgen. Nu dus samen de schouders er onder. En dan nog een klinkende naam die onze regio waard is. Misschien wel “Regio Molenwaard”?

Kees Pille
Fractievoorzitter

BIJDRAGE IN EERSTE TERMIJN VAN DE CHRISTENUNIE AAN HET DEBAT VAN DONDERDAG 22 NOVEMBER 2012:

Meneer de voorzitter,

De gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam staat aan de vooravond van een belangrijke beslissing met vergaande gevolgen. De oorzaak zit hem in het gegeven dat de huidige organisatie tekort schiet om de gemeentelijke taken, waar steeds hogere eisen aan worden gesteld, uit te voeren. Dat is geen schande. Dat is inherent aan de omvang en financiële middelen van een dorp van bijna 18.000 inwoners. Het is al eerder duidelijk geworden, er moet op korte termijn maatregelen worden genomen om de actuele uitvoeringstaken op een verantwoorde wijze te managen. Wanneer we dan zoeken naar een juiste weg hierin stelt de ChristenUnie vijf criteria:

De afgelopen maanden heeft de ChristenUnie gewikt en gewogen. geluisterd en bevraagd. In- en buiten onze gemeente. Onze waardering voor de adviezen van MT, OR, college en burgemeester, die prima op tijd beschikbaar zijn gekomen. Veel waardering ook voor allen die actief hebben meegedacht in de formele en informele ontmoetingen.

Nu de vraag hoe de ChristenUnie de balans op maakt.

Er blijven voor onze fractie twee mogelijkheden over:

1. Volledig aansluiten bij de Drechtsteden. Hiervan verwachten wij de meeste daadkracht en expertise; De minste kosten en de beste waarborging voor zelfstandigheid.
  2. Vergaande en intensieve samenwerking met de zes gemeenten in de Alblasserwaard&Vijfheerenlanden. Met modellen als een shared service center en een Alblasserwaardse Drechtraad. Hiervan verwachten wij dezelfde kwaliteit en efficiëntie als met de Regionale Sociale Dienst en reinigingsdienst Waardlanden.

Dit afwegende komen we op de vraag: Waar kiezen we nu voor?

De Drechtsteden heeft de beste papieren. De Alblasserwaard&Vijfheerenlanden kan alleen succesvol zijn als op korte termijn de andere gemeenten er voor willen gaan!

De ChristenUnie vindt dat we een verantwoordelijkheid hebben naar de Alblasserwaard&Vijfheerenlanden waarmee we reeds jaren in beperkte vorm samenwerken en een toekomstvisie hebben geaccordeerd.

Daar staan we achter. Daar willen we aan werken. Dat is onze keuze. Wat betekent dat? Dat betekent dat onze keuze een voorlopige keuze zal zijn.

De andere gemeenten zullen zich de komende maanden hierover moeten uitspreken. Maar de tijd is kort. Binnen een half jaar tot maximaal een jaar moet die duidelijkheid er zijn. Is het GO or No GO?

In de tussentijd zitten wij niet stil maar gaan we in gesprek met de Drechtsteden over af te nemen arrangementen op de korte termijn en gaan we als raad en college gesprekken aan met Gorinchem om te bezien of we tot een gezamenlijke visie in dit vraagstuk kunnen komen.

Het slagen van onze keuze hangt af van de wil van de gemeenten in de Waard.

Het meest effectieve samenwerkingsmodel zal nader onderzocht moeten worden.

Hiervoor hebben wij zojuist suggesties aangedragen. Er zijn meerdere mogelijkheden om de doelstelling van de door ons gestelde criteria te bereiken.

Meneer de voorzitter,

De ChristenUnie sluit af met de volgende slogan:

“Samen sterk in regio Molenwaard”