Ontwikkelingen rondom De Duikelaar | Cor van Vliet | weblog week 04-2012

Cor van Vlietdinsdag 24 januari 2012 20:32

Alweer bijna twee weken terug presenteerde het onderzoekbureau Synarchis (gevestigd in Hardinxveld-Giessendam) een onderzoek naar het toekomstperspectief van het zwembad De Duikelaar. Dit alles in opdracht van wethouder Kraaijeveld.

Het onderzoek
Het onderzoek kunt u vinden op de website van de gemeente: http://www.hardinxveld-giessendam.nl/index.php?simaction=content&mediumid=19&pagid=695&stukid=23317. Ik vind dat het onderzoek helder is opgezet en goede input vormt voor besluitvorming in de gemeenteraad. In het onderzoek wordt achtereenvolgens ingegaan op de huidige situatie, de consequenties van sluiting van het buitenbad, de mogelijkheden tot het optimaliseren van de situatie in het binnenbad, de consequenties van het sluiten van het binnenbad en tenslotte wordt ingegaan op mogelijke andere beheersvormen.

Mijn eerste conclusie is dat de besparingen die samenhangen met de diverse opties in lijn zijn met de verwachtingen die hieromtrent bestonden. De bedragen zijn echter wel eerder lager dan hoger dan van te voren ingeschat. De mogelijk andere beheervormen zijn voor het eerst geschetst. Ik verwacht hier echter geen wonderen van. De omvang van het personeel (ongeveer 8 FTE) maakt dat je hiervan geen wonderen kunt verwachten. Wie dat wel doet heeft en creëert een verkeerd beeld.

Besluitvorming
Na afloop van de presentatie van het onderzoek stelde wethouder Kraaijeveld de vraag of het onderzoek direct de besluitvorming in kon gaan. Dit maakt een besluit over de toekomst van het zwembad voor de start van het buitenseizoen mogelijk. Ondertussen is duidelijk geworden dat dit waarschijnlijk ook gaat plaatsvinden. Dit betekent dat er nog voor de zomer besluitvorming en daarmee duidelijkheid is te verwachten.

Onze fractie heeft de vraag niet zomaar positief beantwoord. We hechten er namelijk veel waarde aan dat de besluitvorming over de resterende bezuinigingsopgave integraal kan plaatsvinden. Alleen dan kunnen zaken goed tegen elkaar worden afgewogen. Snel een besluit nemen over het zwembad past niet in dit streven.

Uiteindelijk gaven twee andere punten de doorslag om toch nu over het onderwerp te willen debatteren en besluiten. Allereerst wordt er hiermee namelijk snel duidelijkheid gecreëerd over deze voor het dorp erg belangrijke voorziening.

Ten tweede waren er in het buitenbad een aantal aanzienlijke investeringen (denk aan een bedrag van € 10.000 - € 20.000) nodig, om dit jaar open te kunnen. Wanneer vervolgens uit het debat rolt dat het buitenbad gesloten gaat worden, is dat weggegooid geld. Gezien de bedragen die de verschillende partijen hebben genoemd als bezuiniging op het zwembad is sluiting van het buitenbad een zeer reële optie.

Cor van Vliet, 24 januari 2012

Reacties op 'Ontwikkelingen rondom De Duikelaar | Cor van Vliet | weblog week 04-2012'