Moedig anderen aan: stem ChristenUnie!

campagne foto.pngmaandag 13 maart 2023 21:41

Beste lezer

De afgelopen weken en dagen sprak ik veel bevlogen mensen met hart voor ons land, hart voor de schepping en hart voor de naaste. Aan tafels in Dordrecht, Ede en op de markt in Lelystad en Nunspeet vertelden velen ook over hun zorgen. Over ons samenleven, de ik-gerichtheid en de harde koppen, financiële zorgen of zorg over de schepping.

Er staat ons veel te doen. En de verkiezingen doen ertoe.

Vandaag word ik stilgezet door het verhaal uit Numeri over de verkenners die er op uit gaan naar het beloofde land. Tien van hen zien de gevaren, de risico’s en de zware tijd die komt. Twee van hen, Jozua en Kaleb, hebben een andere blik. Ook zij zien de uitdagingen en het gevaar, maar ze kiezen voor hoop. Want ze vertrouwen op de HEER.

Niet dat ik me aan hen wil spiegelen - ik weet niet wat ik nog zou durven als ik reuzen in de ogen keek - maar ik denk dat we wel een voorbeeld aan ze mogen nemen. Zij hadden hoop; omdat ze vertrouwden op de HEER.
En op die hoopvolle basis staan we in het leven. De problemen zijn er, maar dat is nimmer een reden om weg te kijken, weg te duiken of het vertrouwen te verliezen.

• We zijn geroepen om te knokken voor een land waarin we wél omzien naar elkaar, met oog voor het leven in kwetsbaarheid.
  • We zijn geroepen te bouwen aan een land waarin we de schepping koesteren en doorgeven aan volgende generaties.
  • We zijn geroepen recht te doen en vrede te zoeken. Voor stad en platteland, voor jong én oud, voor mensen in de knel en voor een wereld die snakt naar gerechtigheid.

Deze bericht stuur ik u kort voordat we in Nederland naar de stembus mogen. Ik ben dankbaar dat we dat in vrijheid mogen doen.

Ik hoop dat de ChristenUnie op uw en jouw stem mag rekenen. Door woensdag te gaan stemmen, dat allereerst. Maar ook door mensen in uw omgeving op te roepen hetzelfde te doen. In Noord-Holland scheelde het vier jaar geleden niks, of we hadden er een belangrijke zetel bijgekregen. Of recenter - bij de gemeenteraadsverkiezingen - werden we in Zwolle juist met 34 stemmen verschil de grootste partij.

Andersom: thuisblijven is een keus die het christelijk geluid in provincie, waterschap en Eerste Kamer dus ook kan verzwakken. Iedere stem telt en we hebben al die stemmen nodig.

Wilt u last-minute nog meehelpen aan onze campagne, deel dan deze video of onze audiotour.

Maar ik vraag niet alleen om uw stem of uw steun. Want, ja, stemmen en zetels: ze zijn belangrijk, maar of de uitslag woensdag nou mee- of tegenvalt, onze missie ziet verder dan de macht van het getal.

We willen zoutend zout zijn, lichtend licht, in een land waar het op sommige plekken echt donker is. Graag nodig ik u uit mee te bidden voor dat land. Want die hoop van verkenners Jozua en Kaleb komt niet door hun eigen moed en kracht. Die vinden ze doordat ze leven met hun en onze God. Dat is de basis!

Vanuit die hoop en dat vertrouwen willen we na woensdag onze rol vervullen. Met hart voor mensen, met hoop op een oplossing en de passie om dag aan dag te bouwen aan een land met ruimte voor elkaar.

Vertrouwt u ons uw stem toe?

Een hartelijke groet in verbondenheid,

Mirjam Bikker,

Bericht van de voorzitter van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie, d.d. 13 maart 2023.