Column raadspraat: Lichtpuntjes van hoop

168x168 Aafke Ouwerkerkdonderdag 06 april 2023 19:59

We leven op dit moment in de week voor Pasen, ook wel de stille week genoemd. Voor christenen is dat een week waarin zij naar Pasen toeleven. Voor mij is het paasverhaal een verhaal van hoop. Als Jezus sterft aan het kruis lijkt de hoop vervlogen. Maar daar eindigt het niet. Met de opstanding van Jezus komt er nieuwe hoop. Het goede overwint.

Soms zien we daar weinig van terug als we om ons heen kijken. Veel van ons worden op de één of andere manier geraakt door de problemen die in ons land spelen. De discussies daarover verharden en oplossingen lijken soms alleen maar verder weg te raken in plaats van dichterbij te komen. En toch zijn er ook in deze wereld lichtpuntjes te zien: de vele vrijwilligers die in ons dorp actief zijn; gezellige activiteiten die worden georganiseerd rondom sport en cultuur; mensen die elkaar opzoeken voor een gesprek, ook al zijn ze het niet altijd met elkaar eens; burgers die de politiek weten te vinden om hun zorgen mee te delen; besluiten die we in de gemeenteraad nemen die goed zijn voor ons dorp. Voor mij is dat hoop: in een wereld waarin er zoveel mis lijkt te gaan, vast blijven houden aan de overtuiging dat het goede overwint. En dus ook vast blijven houden aan de lichtpuntjes die er zijn.

Vanuit die lichtpuntjes wil ik ook graag politiek actief zijn. Wat gaat er goed en hoe kunnen we dat versterken? Wat is er nodig om mensen hoop en perspectief te geven? Laten we met elkaar lichtpuntjes blijven creëren en er elkaar ook op wijzen. Zodat we met elkaar hoop voor de toekomst houden. Ik wens u allemaal fijne, hoopvolle paasdagen!

Aafke Ouwerkerk-Breedveld

Gepubliceerd in het Kompas Hardinxveld-Giessendam, d.d. 5 april 2023