Bouwplan Pieter de Hooghstraat

Pieter de Hooghstraat .pngvrijdag 21 april 2023 21:33

Op 20 april heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Pieter de Hooghstraat vastgesteld. De te bouwen wonen worden aan de markt aangeboden met een zogenaamde koopstart regeling. Hiermee sturen we als gemeente op verkoop aan de gewenste doelgroep. Tijdens het debat spraken we de volgende bijdrage uit:

Geachte meneer de voorzitter,

In ons dorp is het goed wonen. Maar een paar extra woningen zou goed zijn. Ruimte voor starters op de woningmarkt. In een bestaande wijk en in de buurt van voorzieningen van winkel-werk, school en kerk.

De gemeente heeft een belangrijke taak in de Ruimtelijke Ordening. Denk aan het recht om bestemmingsplannen vast te stellen. We realiseren ons dat het bij ontwikkelen & bouwen grote belangen betreft. Daarom gaan we hier zorgvuldig mee om. Per ontwikkeling worden afspraken gemaakt in het belang van de hele samenleving. Dit bestemmingsplan gaat van de bouw van 14 woningen mogelijk maken. Dit op het voormalige ‘zuidelijk veld van HKC’. En ja, die club gaat in de korfbal-league spelen.

De ChristenUnie staat hier - als bekend - positief-kritisch tegenover. Niet tegen korfballen natuurlijk, maar tegen onze bouwopgave. De manier waarop plannen tot stand komen, en de groepen waarvoor gebouwd wordt volgen we kritisch. Als we meer woningen willen laten bouwen dan dient de gemeente hier zorgvuldig mee om te gaan. Zij hoort namelijk voor alle belanghebbenden een betrouwbare overheid te zijn.

In februari 2022 hebben we als CU-fractie ingestemd met de Koop-Start regeling. (en erfpachtbepalingen) Het zou dan ook vreemd zijn als we niet in zouden stemmen met het bestemmingsplan dat nu voorligt Bij een plan binnen ‘de rode contouren’ van ons dorp is altijd sprake van veel belanghebbenden waaronder de bewoners. Vanuit de nota blijkt dat een aantal van hen zich niet volledig gehoord en zelfs benadeeld voelt. Er zijn bewoners die een deel van hun vrijheid kwijtraken, en dat is spijtig. En waar de ontsluiting wel is geborgd zijn er ook zorgen over geluid en het parkeren. Dit is door ons afgewogen tegen de voordelen van deze ontwikkeling. En deze zijn ons duidelijk; 14 extra woningen voor startende huizenkopers.

Wij hechten eraan om hier duidelijk over te communiceren. Ook naar de omwonenden die deze vergadering nu mogelijk volgen. En ook tijdens de bouw dient daar aandacht voor te zijn. Als dit niet gebeurt dan bestaat het gevaar dat het – helaas – vrij broze burgervertrouwen bij bouwprojecten in onze gemeente wordt uitgehold. Een bewoner of bedrijf moet echt gehoord worden, wat overigens niet hetzelfde is als je zin krijgen. Het plan is namelijk wel degelijk ingepast in de bestaande omgeving. Maar we weten ook dat de ruimte daar erg schaars is. Dat is nu eenmaal een gegeven. We zijn dan ook blij dat de afscheiding onderdeel uit zal maken van de komende aanbesteding.

Het toevoegen van deze 14 woningen biedt echter kansen voor mensen voor een dak boven hun hoofd. En daarmee de gewenste doorstroming op de woningmarkt. Daarom stemmen wij VOOR dit voorstel.

Erik van Dijk