Zonnepark Betuwelijn

Zonnepark.pngzaterdag 15 juni 2024 10:21

Op 30 mei jl. heeft de gemeenteraad ingestemd met de aanleg van een Zonnepark Betuwelijn. Als ChristenUnie zijn we blij met deze stap waarmee een belangrijk punt uit ons verkiezingsprogramma wordt gerealiseerd. Tijdens het debat spraken we de volgende bijdrage uit:

Voorzitter,

“We zijn onderdeel van de prachtige schepping. Het bestaan daarvan ligt in Gods handen. De ChristenUnie wil zich inzetten voor een groen, duurzame economie, waarbij we rekening houden met de grenzen van wat de aarde aankan.” Aldus een citaat uit ons verkiezingsprogramma.

Voorzitter, bij de behandeling van dit agendapunt heb ik even het voornemen gehad om slingers en ballonnen mee te nemen. Want, we hebben als fractie een feestje te vieren. Nee niet omdat één van onze fractieleden jarig is. Maar wel vanwege het feit dat met het voor ons liggende voorstel een voor ons belangrijk thema uit het verkiezingsprogramma wordt uitgevoerd. Ik citeer: “De restruimte langs de Betuwelijn gebruiken we om (tussen nieuw groen) zonnepanelen te plaatsen”. Tot zover. Dit gezegd hebbende zou ik mijn bijdrage kunnen stoppen. Maar, nu ik woord toch heb zal ik nog enige toelichtingen geven.

Voorzitter, het mag duidelijk zijn dat onze fractie blij is met het initiatief van een lokale ondernemer in ons dorp om zijn land beschikbaar te stellen voor de aanleg van een zonnepark. Lang geleden heeft hij zijn vinger opgestoken om dit idee verder te ontwikkelen. Een weg van de lange adem zal ik maar zeggen. Een weg met hobbels en kuilen zo weet ik enigszins. Dank voor dit doorzettingsvermogen. Nu ligt het voorstel voor ons.

Voorzitter, energie besparen is wat ons betreft nog steeds iets wat we belangrijk vinden en willen promoten. Alles wat je bespaart hoef je immers niet op te wekken. Maar we weten inmiddels wel dat  het verbruik steeds sterker toeneemt waardoor onze netwerken overbelast raken. Als techneut en docent bij een netwerkbedrijf heb ik daar dagelijks mee te maken kan ik u vertellen. Er moet dus iets gebeuren. Door het plaatsen van ruim 22.000 panelen en een batterijvoorziening, en door een goed gestuurd  congestiemanagement ontlasten we het netwerk. Daarnaast hebben we regionale afspraken gemaakt binnen de RES 1.0,  en om opwekking van energie in het uitwerkingsgebied mogelijk te maken. Ook in ons coalitieakkoord hebben we afspraken gemaakt dat we kijken naar mogelijkheden voor toepassing van nieuwe energietechnieken. Met dit voorstel krijgen we de kans daar aan te voldoen. Voor ons ook belangrijk dat naast opwekking van energie ook gedacht wordt aan versterking van lokale ecologie en grondbeheer met bijvoorbeeld schapen.

Er wordt ons gevraagd om vanavond een verklaring van geen bedenkingen af te geven. Heeft de ChristenUnie überhaupt bedenkingen? Zeker wel. Aangezien het zonnepark langs een historische wandelroute langs de Tiendweg komt te liggen is het voor ons belangrijk dat het park wordt gecamoufleerd door een   natuurlijke buffer waardoor je gedurende de wandeling niet wordt geconfronteerd met het zonnepark. Hierin is in het plan al voorzien

En aan het begin van mijn bijdrage gaf ik aan dat we groen belangrijk vinden. Daarom vinden wij dat natuurcompensatie en ruimte voor flora en fauna (zoals kikkers) onderdeel moet zijn van dit plan.

Voorzitter ik kom tot een afronding. Vraag is of wij in kunnen stemmen met het raadsvoorstel. Gezien de zorgvuldigheid hoe het plan uit gevoerd gaat worden en de belangen welke er mee gemoeid zijn kunnen wij instemmen met dit raadsvoorstel.