woningbouw Pieter de Hooghstraat

Peter de Rooverdinsdag 01 oktober 2024 21:52

De gemeente wil op de locatie Pieter de Hoogh - het voormalig zuidelijke veld van HKC - betaalbare woningbouw ontwikkelen. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor het project afgerond en is het bestemmingsplan op de locatie onherroepelijk. De voorgestelde procedure houdt in dat de gemeente opdrachtgever (bouwheer) wordt voor de bouw van de 14 woningen. Na afbouw van de woning geeft de gemeente deze in erfpacht uit aan de bewoners.

Als ChristenUnie hebben we ingestemd me dit voorstel, hierbij sprak Peter de Roover de volgende bijdrage uit:

Voorzitter,

Vanavond bespreken we het plan over Pieter de Hoogh. Een project wat al heel lang loopt en deze raadsperiode wederom vertraging heeft opgelopen. Nu komt er weer een wijzigingsvoorstel op dit project met de keuze voor bouwheerschap. Als CU-fractie hebben we ons afgevraagd: Is bouwheerschap nu het beste plan, en voorzitter wij hebben lang geworsteld met die vraag, en wij zijn dan ook benieuwd hoe de andere fracties hierin staan. Maar door de beantwoording van de laatste twee aanvullende technische vragen die door ons als fractie zijn ingediend hebben we een beter beeld gekregen van deze nieuwe variant.

Overeind blijft staan dat wij ons afvragen of we als gemeente taken op ons moet nemen waarvan we zelf geen specifieke kennis hebben. Het is dus essentieel om de juiste persoon en/of organisatie in te huren voor de (dagelijkse) begeleiding van de bouw van deze woningen. De doorslag voor dit project om in te kunnen stemmen met dit voorstel heeft gegeven dat het uitwerken van alternatieven en het doorleggen van de koopstartregeling aan derden waarvoor we als raad eerder opdracht hebben gegeven beide veel tijd vergen en leidt tot wederom een vertraging welke niet wenselijk is aangezien veel aspirant-kopers geïnteresseerd zijn in dit project.

Daarnaast hebben we kunnen constateren in de beantwoording, dat de gemeente geen extra kosten voor haar rekening hoeft te nemen en de verkoopprijzen voor deze woningen betaalbaar blijven voor starters voor zowel een als tweeverdieners. Een win-win situatie dus!

Kortom laten we aan de slag gaan en bouwen voor een betaalbare prijs voor de inwoners van ons dorp.

Tot zover voorzitter.

Peter de Roover