Column raadspraat: Samen leven

168x168 Wim IJzermanwoensdag 09 oktober 2024 20:10

Vraagje: Is u het volgende ook opgevallen in de media? De bewoordingen die zij gebruiken. Als je over bepaalde zaken anders denkt dan de mainstream dan ben je oerconservatief. Dus: niet gewoon conservatief (dat is al geen compliment), maar oerconservatief. Zo verandert rechts in radicaal rechts. Of je bent woke, klimaatdrammer. Het lijkt erop dat we alleen maar superlatieven verzinnen om te laten merken hoe vreemd die ander is, of hoe fout zijn of haar mening is

Al die termen zijn niet zonder risico. Het wekt al gauw de indruk dat je die ander dan dus ook niet serieus hoeft te nemen. Helaas zie je soms dat het die uitwerking ook heeft. De kracht van een democratie is juist dat de meerderheid ook naar de minderheid luistert en daar rekening mee houdt. Uiteindelijk moeten en mogen we samen leven, vormen we een samenleving. Dat kan met zoveel verschillende meningen en minderheden alleen maar goed blijven gaan als je rekening met elkaar houdt en elkaar ondanks verschillen wel respecteert.

Die verschillende standpunten, levensbeschouwingen, meningen vindt je ook in ons mooie Hardinxveld-Giessendam. Zonder nu te beweren dat wij een ideale samenleving vormen vind ik het wel mooi hoe wij hier met verschillen omgaan. Als lid van een christelijke partij wil ik mijn waardering uiten hoe in het algemeen iedereen rekening houdt met de rust op zondag, los van de vraag of iemand kerkganger is of niet. Dan ook maar een oproep aan de kerkganger: let er op zondag op dat je het verkeer niet onnodig lang ophoudt. Samen leven komt van twee kanten.

Dat gaat niet vanzelf, ook in ons dorp merk je dat de lontjes korter zijn geworden de laatste jaren.

Laten we er met elkaar op letten en er voor zorgen dat we een echte samenleving blijven vormen.

Wim IJzerman
Column raadspraat Het Kompas Hardinxveld-Giessendam, 9 oktober 2024