Column raadspraat: Afval scheiden

Peter de Rooverdonderdag 15 juni 2023 19:52

Onlangs liep ik als vrijwilliger mee met Waardlanden om het oud papier op te halen. Er was duidelijk te merken dat het vakantiegeld overgemaakt was. Tijdens het lopen viel het mij op dat er veel grote dozen naast de containers stonden. In deze dozen hadden luxe producten gezeten. Pure welvaart dus: iets waar we in dit land ontzettend dankbaar voor mogen zijn, en laten we dat vooral koesteren. Halverwege deze oud papier ronde stonden er twee jongens in de Pauwtjesmolen voor het raam naar ons te kijken. De vuilniswagen kwam eraan: altijd iets wat spannend en leuk is om naar te kijken. Iets wat ik vroeger als kind zelf ook graag deed. Terwijl ik naar hen keek, moest ik denken aan de papiercontainers die we al geleegd hadden.

Met enige regelmaat kwamen we tot onze grote verbazing en ergernis tegen dat in de (blauwe) papiercontainer bouwmateriaal geleegd was of items die thuis horen in de PMD- of groene container, of bij het restafval.

Daarom hierbij van harte de oproep - ongeacht wat u vindt van het huidige en nieuw in te voeren afvalbeleid - om wanneer u afval weggooit even aan deze twee jonge kinderen te denken en het afval netjes te scheiden. Als u het afval scheiden namelijk niet voor uzelf doet, wilt u dit dan toch doen voor de jonge generatie na ons. Door deze kleine handeling kunt u een bijdrage leveren tegen de klimaatverandering en hopelijk voor deze jonge generatie een mooie leefbare en gezonde aarde achterlaten! Hopelijk kunnen ‘’onze’’ kinderen dan later, -net als wij nu- genieten van de aarde die ons gegeven is in goede gezondheid en de welvaart waar ik het eerder over had.

Namens mij en de ChristenUnie fractie hartelijk dank!

Peter de Roover
Burgerraadslid

Column raadspraat, Het Kompas Hardinxveld-Giessendam d.d. 14 juni 2023

Namens mij en de ChristenUnie fractie hartelijk dank!

Reacties op 'Column raadspraat: Afval scheiden'