Column raadspraat: Denk aan onze kinderen!

168x168 Willem Porsdonderdag 21 september 2023 23:14

“Opa, kijk eens, ik heb een nieuwe fiets!“. Vol trots stond mijn kleinzoon van 6 jaar met zijn nieuwe vehicle bij ons aan de deur om zijn stoere oranje aanwinst te showen. “En hij heeft wel 7 versnellingen en handremmen opa“. Ik keek in het stralende gezicht van een onbezorgd kind. Na een uitgebreide bezichtiging sprong hij op zijn zadel en fietste al slingerend in volle vaart, zich niet van gevaren bewust de straat uit, nagezwaaid door een bezorgde opa. Daarbij moest ik denken aan een tekst op een verkeersbord: “Denk aan onze kinderen”.

Misschien herkent u dit wel, ouderen welke zich zorgen maken over de toekomst van hun (klein)kinderen. Tegelijk maakt een deel van de ouderen zich zorgen over hun hun eigen “toekomst”. Velen vragen zich af: hoe blijf ik financieel gezond, wie zorgt er straks voor mij, waar kan ik straks (blijven) wonen? Daarnaast voelt meer dan de helft van de 75 plussers zich eenzaam aldus CBS. Een thema wat ons binnen de fractie ook bezig houdt. In het coalitieakkoord hebben we afspraken gemaakt over o.a. zorg dichtbij voor jong en oud, bijzondere aandacht voor ouderenzorg, streven naar een dementievriendelijke gemeente, woningen bouwen voor zowel starter als senior. Zeggen is één, maar de praktijk is vaak weerbarstiger. Als ChristenUnie willen we ons blijven inzetten om dit thema letterlijk handen en voeten te geven. Handen, om zorg te kunnen (blijven) bieden. Voeten, welke het vuur uit hun sloffen lopen om er voor te zorgen dat ouderen zorg en aandacht blijven krijgen die ze verdienen. Vrijdag 6 oktober a.s. is het Nationale Ouderen dag. Wat zou het mooi zijn als we op deze dag onze ouderen eens een beetje extra aandacht geven, met een “baksie en een koeksie”, een wandelingetje of samen iets creatiefs doen. Ik weet al een leuke activiteit. Een feestelijke en gezamenlijke onthulling van een verkeersbord met de tekst “Denk aan onze ouderen!”. Doet u mee?

Willem Pors

Column raadspraat, geplaatst in het Kompas Hardinxveld-Giessendam d.d. 20 september 2023.

Reacties op 'Column raadspraat: Denk aan onze kinderen!'