Herijking Verordening maatschappelijke ondersteuning

plaatje WMO.pngvrijdag 06 oktober 2023 19:00

Op 28 september heeft de gemeenteraad de Verordening maatschappelijke ondersteuning (WMO) vastgesteld. Met de verordening regelen we de toekenning van ondersteuning. In de bijgevoegde beleidsnotie wordt uitgelegd hoe dat werkt.

De overige relevante stukken vindt u hier: https://raad.hardinxveld-giessendam.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad-Het-Debat-en-Het-Besluit-GHG/2023/28-september/19:30/Herijking-Verordening-maatschappelijke-ondersteuning-Hardinxveld-Giessendam-Raadsvoorstel Ook als ChristenUnie hebben we met het voorstel ingestemd.

Bij het debat hebben we hierover de volgende stemverklaring uitgesproken:

Voorzitter, we leven in een tijd waarin we last hebben van schaarste in de zorg. De vraag naar zorg groeit en tegelijkertijd is er een tekort aan mensen die het werk kunnen doen. Hulp moet beschikbaar zijn voor hen die dat echt nodig hebben en dat vraagt om het maken van keuzes en met elkaar de schouders eronder zetten. In ons verkiezingsprogramma schreven we het al: Er is kracht in de samenleving. Het is belangrijk dat mensen elkaar als het kan helpen en voor elkaar zorgen. We zijn daarom ook blij met de beweging naar het voorveld die wordt gemaakt. Door betere samenwerking tussen het Sociaal Team en de Sociale dienst kan hopelijk lokale, passende zorg vanuit het voorveld vaker worden ingezet. We zijn ook blij met de aandacht voor de waardering van mantelzorgers en respijtzorg. Want waar we een groter beroep doen op het netwerk en steeds meer mantelzorgers zich inzetten, is de waardering en de mogelijkheid om even tot rust te komen enorm belangrijk.

In ons verkiezingsprogramma schreven we ook: Tegelijk moet de gemeente zorgen voor passende ondersteuning en hulp aan mensen die het niet op eigen kracht redden.Voorzitter, met deze herijking van de WMO en de bijbehorende beleidsnotitie houden we de WMO beschikbaar en betaalbaar, zodat het ook in de toekomst mogelijk blijft om passende ondersteuning te bieden. We kunnen hier dan ook van harte mee instemmen.

Aafke Ouwerkerk, 28 september 2023

TitelBestandsgrootteMIME-type
Beleidsnotitie Wmo 'Samen zorgen en samen (mee)doen'305,6 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Herijking Verordening maatschappelijke ondersteuning'