Hardinxveld-Giessendam sluit op initiatief van de ChristenUnie aan bij de statiegeldalliantie

button statiegeld alliantie grootzondag 18 februari 2018 19:11

In navolging van diverse anderen gemeenten en organisaties hebben we als ChristenUnie het initiatief genomen om ons aan te sluiten bij de statiegeldalliantie.

Deze alliantie maakt zich hard voor het introduceren van statiegeld op (kleine) PET-flessen en blikjes.

Wij denken dat het invoeren van statiegeld kan bijdragen aan het terugdringen van zwerfafval en het bevorderen van de circulaire economie.

De doelstellingen van de statiegeldalliantie sluiten heel goed aan bij een tweetal speerpunten uit ons verkiezingsprogramma voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen:

• geen afval meer in Hardinxveld-Giessendam
  • we gooien ontzettend veel weg. Er is een grote stap gezet met het invoeren van omgekeerd inzamelen (aan huis afval scheiden). Daarmee zijn we er niet. Samen met Waardlanden moet er gezocht worden naar nog veel meer hergebruik van reeds gescheiden afval. Dat betekent ook een maximale inspanning om gerecycled materiaal in te kopen, en hergebruik van overbodige spullen (circulaire economie). In Nederland zijn er innovaties genoeg, die passen in ons dorp!

We zijn blij dat ons idee weerslag vond in de gemeenteraad ook de fracties van de PvdA, het CDA, de SGP en de T@B konden ons initiatief steunen.

Hiermee werd de aansluiting bij de statiegeldalliantie een feit! Op 15 maart spreekt de Tweede Kamer over dit onderwerp, wij zijn benieuwd naar de uitkomsten!

De aangenomen motie vindt u hier: motie Statiegeld alliantie