Column Raadspraat Kompas

Cor van Vliet 2014 (168x168)dinsdag 26 maart 2019 21:56

Stem voor de Provinciale Staten!
Als u dit leest heeft u hoop ik uw stem voor de Provinciale Staten verkiezingen en voor het waterschap al uitgebracht. Dit niet alleen - zoals het filmpje van de Rijkoverheid probeert duidelijk te maken - omdat elke stem in een koor, maar ook van een kiezer telt.

Nog veel belangrijker is dat de Provincie echt ergens over gaat. De keuzen die in de Provincie worden gemaakt hebben directe impact op onze leefomgeving. Dit werd bijvoorbeeld duidelijk in het debat dat we recent voerden over het bedrijventerrein ’t Oog. De Provincie bepaalt in welke gebieden er gebouwd mag worden en waar niet.

De Provincie gaat over het openbaar vervoer en is bijvoorbeeld het eerste aanspreekpunt voor de problemen die nu worden ervaren met Qbuzz. Ook als gemeenteraadslid worden we wel eens aangesproken over het busvervoer. Het eerlijke antwoord is dat we hier vrij weinig aan kunnen doen. Aan de voorkant kunnen en mogen we meedenken over de voorwaarden van de aanbesteding, maar over de exacte invulling gaan we niet. We kunnen eigenlijk niet meer dan signalen doorgeven en druk uitoefenen op het provinciale bestuur, dat doen we dan ook! Het is echter de Provincie die uitvoert en er verantwoordelijk voor is.

De bonus van uw stem voor de Provinciale Staten is de doorwerking in de Eerste Kamer. De verdeling in deze kamer wordt namelijk bepaald door de stemmen op de Provinciale Staten. De Eerste Kamer heeft de macht om wetten die in de Tweede Kamer zijn goedgekeurd tegen te houden. Een hoge opkomst is daarom belangrijk, zodat gegarandeerd wordt dat de weerspiegeling van de meningen in de Eerste Kamer overeenkomt met die van u, de kiezer.

Mocht u nog niet gestemd hebben, pak u identiteitskaart en uw stempas en zorg dat u voor 21.00 op één van de stembureaus bent (op 20 maart)!

Cor van Vliet
Fractievoorzitter ChristenUnie