Motie Boom Stationsstraat

Boom Stationsstraat.jpgdonderdag 04 november 2021 23:07

Tijdens het debat op 28 oktober jl. spraken we over de motie Boom Stationsstraat. Onze bijdrage bij dit debat leest u hieronder. Op 18 november wordt er verder gesproken over dit onderwerp. Die dag zal het college van B&W toelichten hoe zij tot het voorgestelde bestemmingsplan Stationsstraat 23-27 is gekomen. Vervolgens is het aan de gemeenteraad om hier een besluit over te nemen.

Geachte voorzitter,

Veel van onze inwoners genieten al jarenlang van de plataan op de voormalige Giessenschool locatie. Deze boom behouden is dan ook wat we willen. Sommigen van jullie zullen zich de uitspraak van één van mijn voorgangers (Kees Pille) nog wel herinneren, “ik laat me vastketenen”. Acties om de boom te behouden hebben daarom onze steun. Hier zou ik onze bijdragen kunnen eindigen maar dan ga ik wel wat snel door de bocht om twee redenen:

Het is ons niet precies duidelijk wat het college allemaal heeft gedaan om de boom te behouden, wij zien het resultaat: de boom gaat in het huidige plan verdwijnen. Wij vernemen van de wethouder op dit punt graag een toelichting, wat is er allemaal geprobeerd om de boom te behouden?

Het tweede punt is dat dit plan niet op zichzelf staat. Er is een hele lange geschiedenis. Ik pak deze op bij het plan AF HOED. In dit plan zouden de huisartsen op de plek van de Giessenschool in een medisch centrum worden samengebracht. Dit concept is uiteindelijk gerealiseerd in de voormalige Rabobank. Het huidige bestemmingsplan is nog op dit plan gebaseerd (al dat anders is dan ontvangen we graag toelichting hierop van de wethouder). Ook wij als ChristenUnie hebben destijds met pijn in ons hart ingestemd met dat bestemmingsplan. Wanneer er nu een bouwplan volgt dat past binnen dit plan dan zal de kap van de boom waarschijnlijk vergund moeten worden vanuit principes van behoorlijk bestuur. Natuurlijk zijn we bevoegd die te weigeren, maar dan zullen we (is onze inschatting) daar forse financiële consequenties van ondervinden.

De voorliggende situatie is echter anders. De ontwikkelaar wil een ander plan realiseren. Dat geeft nieuwe mogelijkheden en ruimte om opnieuw te spreken over het behoud van de boom. Natuurlijk vanuit de startpositie zoals beschreven. De ontwikkelaar heeft een mooi concept met een woonvorm voor dementerende mensen en 15 woningen. Wij hebben de indruk dat met deze uitwerking meer omzet gerealiseerd kan worden. Dit geeft onderhandelingsruimte om wat terug te vragen, wat ons betreft het behoud van de boom!

Voor zover onze inbreng in de eerste termijn.

Cor van Vliet,

28 oktober 2021

TitelBestandsgrootteMIME-type
CDA en Fractie Philippo - Motie Boom Stationsstraat.pdf544,1 kBapplication/pdfdownload