Bestemmingsplan Stationsstraat 23-27

Stationsstraat 23-27.PNGdonderdag 25 november 2021 20:59

Na het debat over de motie Boom Stationsstraat van 28 oktober j.l. (zie vorig bericht) stond vanavond het bestemmingplan Stationsstraat 23-27 op de agenda voor besluitvorming. In de tussenliggende periode is er veel informatie ontvangen. Dit heeft ertoe geleid dat we als ChristenUnie uiteindelijk (met pijn in het hart wat betreft de kap van de plataan) hebben ingestemd met het voorliggende bestemmingsplan. Tijdens het debat hebben we de volgende bijdrage uitgesproken:

Geachte voorzitter,

Dit voorstel is onze fractie niet licht gevallen. Dit begon met de vraag of dit plan niet de aanleg van een eventuele tunnel onder de spoorweg door belemmerd. Uit antwoorden op vragen die we reeds in juli hebben gesteld bleek dat dat niet het geval is. De locatie leent zich überhaupt niet voor een tunnel. Dit gaf ons de ruimte ons oordeel te gaan vormen over het feitelijke plan.

De locatie Stationsstraat is een locatie die al veel te lang braakt ligt en een mooie ontwikkeling verdiend. Tegelijkertijd is het een locatie met een monumentale boom die de ChristenUnie graag zou willen behouden. Wederom tegelijkertijd is er met de huidige bestemming geen plaats voor de boom en naar wij begrepen moet er door de gemeente eigenlijk een kapvergunning worden verleend als er voor de huidige bestemming een bouwvergunning wordt aangevraagd. Dit vanuit het principe behoorlijk bestuur, bij weigering van deze vergunning zou er stevige planschade gevraagd kunnen worden.

De situatie die voorlicht is echter nog weer anders. De gemeenteraad wordt gevraagd een gewijzigd bestemmingsplan vast te stellen en plan waar er naast woningen voor mensen met dementie ook een appartementencomplex mogelijk wordt gemaakt. Beide elementen voorzien een specifieke doelgroep van een woning, dat is heel erg mooi en belangrijk in deze tijden van krapte op de woningmarkt. Wij hadden graag gezien dat het college aan de voorkant van het proces de raad had geconsulteerd over deze ontwikkeling. De huidige kaders dateren uit 2013 en zeker de gewijzigde inzichten omtrent duurzaamheid leiden bij ons tot andere inzichten. Als de gemeenteraad eerder was geconsulteerd, dan had de ChristenUnie zeker gevraagd om te komen tot een ontwikkeling waarin de boom behouden zou kunnen blijven. In het voorliggende plan is dat niet het geval. Het college geeft aan dat ook bij de ontwikkeling van dit plan is geprobeerd de boom te behouden. Uit de stukken blijkt ook dat er serieus naar alternatieve uitwerkingen is gekeken. Het valt ons wel op dat deze scenario’s zich beperken tot de helft van het te ontwikkelen gebied en dat slechts beperkt is gekeken naar het totale gebied en het behouden van de boom. Dat vinden wij jammer, tegelijkertijd delen wij de conclusie dat met de voorliggende verkaveling en het bouwvolume behoud van de boom niet mogelijk is.

Wanneer we kijken naar het plan dan zien we dat groen in het plan een prominente plaats heeft gekregen. Als de tijd verstrijkt zal de locatie weer net zo groen gaan worden als dat hij in het verleden is geweest. Tijdens de ontmoeten werd duidelijk dat er ten opzichte van de plannen vooral nabij het appartementencomplex nog extra bomen worden toegevoegd. Wij zijn blij dat de ontwikkelaar op die manier haar nek nog uitsteekt. Al met al ontstaat er hierdoor naar onze verwachting een mooie ontwikkeling aan de Stationsstraat, waarbij kap van de huidige plataan onvermijdelijk is.

Wij verwachten van het college dat er bij toekomstige ontwikkelingen waar de bestaande kaders (bestemmingsplannen) gedateerd zijn er nog nadrukkelijker afstemming gezocht wordt met de gemeenteraad. Wat betreft monumentale bomen blijven wij het bijzonder vinden dat de gemeenteraad deze op een lijst zet en dat deze vervolgens met een collegebesluit (met zorgvuldige onderbouwing) toch gekapt kunnen worden. Wij overwegen een voorstel in te dienen deze bevoegdheid terug te leggen bij de gemeenteraad.

Cor van Vliet,

25 november 2021