Huisvesting arbeidsmigranten

Arbeidsmigranten.PNGdonderdag 16 december 2021 23:21

Als fractie hebben we ingestemd met het voorstel Huisvesting arbeidsmigranten. Met dit voorstel reguleren we de wijze waarop arbeidsmigranten in ons dorp kunnen verblijven. Hieronder treft u onze bijdrage aan het bijbehorende debat.

Geachte voorzitter,

De ChristenUnie hecht belang aan goede huisvesting en woongenot voor iedereen. Dus voor jongeren, gezinnen, ouderen, mensen met een grote en een kleine portemonnee. Hiermee zijn we niet klaar, er is ook goede huisvesting nodig voor arbeidsmigranten die hier korter of langer verblijven. Door het ontbreken van beleid op dit gebied gaat het zoals het gaat en constateren we ondertussen dat er woningen die zijn bedoeld voor één huishouden worden bewoond door een groep individuen, lees arbeidsmigranten.

Dit heeft diverse gevolgen die ook de ChristenUnie als onwenselijk beschouwd. Dit ligt niet allereerst aan de arbeidsmigranten zelf, maar aan het feit dat die woningen zijn ontworpen voor één huishouden. De parkeernorm is niet berekend op bewoning door arbeidsmigranten. De levendigheid van een huishouden is anders dan bij een groep individuen, etc. Bijkomend probleem is dat het een vorm van ‘scheefwonen’ betreft die de woningmarkt verstoord. In woningen wil je één huishouden en geen groep individuen.

Het voorstel van het college regelt dat woningen ook gebruikt worden door de groep waarvoor ze bedoeld zijn, te weten een huishouden. Dit is echter slechts het begin van de oplossing. Arbeidsmigranten zijn onmisbaar in het laten functioneren van de lokale economie, we kunnen niet zonder hen. De vraag die resteert is daarom ook of er met dit beleid afdoende woonruimte resteert voor arbeidsmigranten.

In eerste instantie zal dat geen probleem zijn, omdat er sprake is van overgangsrecht. De ChristenUnie zal scherp monitoren in hoeverre het beleid voldoende ruimte blijft bieden om arbeidsmigranten in onze gemeente te huisvesten. Wij hebben op dit vlak wel wat zorgen. Nieuwe huisvesting kan niet meer in de kern. Terwijl veel van de huidige arbeidsmigranten hier nu wel wonen. Nieuwe huisvesting kan alleen nog met behulp van tijdelijke gebouwen (terwijl er structureel ruimte nodig is), danwel door het hergebruik van bestaand vastgoed (zijnde geen woning). Tegelijkertijd leert de casus Neptune dat er woonruimte gerealiseerd kan worden passend binnen de kaders.

Ik wil graag toelichten waarom we dit zo nadrukkelijk benoemen. Arbeidsmigranten zijn nodig om onze economie te laten functioneren. We moeten ze dan ook niet wegdrukken naar de rand van de maatschappij, maar ze als gelijke behandelen. Beleid waarin huisvesten onmogelijk wordt, maakt niet dat arbeidsmigranten niet meer werkzaam zullen zijn in ons dorp, maar maakt dat arbeidsmigranten weer buiten ons zicht zullen gaan wonen en dan zijn we terug bij af.

Wij zullen daarom instemmen met het voorliggende voorstel, maar tegelijkertijd roepen we het college op, om samen met ons, te bewaken dat arbeidsmigranten gehuisvest kunnen worden in ons dorp.

Cor van Vliet,
16 december 2021