PvdA, ChristenUnie en SGP maken balans op

vrijdag 05 juni 2009 23:37

De gemeente Hardinxveld-Giessendam stond er in 2006 slecht voor. Financieel, bestuurlijk en uitvoerend waren er grote zorgen. Na de verkiezingen van 2006 is in Hardinxveld-Giessendam een coalitie tot stand gekomen tussen drie partijen. PvdA, ChristenUnie en SGP besloten samen te gaan werken met als doel het oplossen van de financiële en bestuurlijke crisis waarin de gemeente sinds 2002 terecht was gekomen. Nu, bijna drie jaar later is het tijd om na te gaan of de coalitie succesvol is geweest. Wat is er in deze raadsperiode bereikt? Maar ook: wat moet er nog gebeuren in het komende jaar? We zijn ons ervan bewust dat er dingen zijn die verbetering behoeven.

Financieel sterke gemeente:

• Gemeentelijke begroting is met de stofkam onder handen genomen en realistisch gemaakt. Alle eerder uitgestelde investeringen (zoals aanleg en onderhoud van wegen) zijn reëel geraamd en opgenomen in de begroting.
  • Meerjarig sluitende begroting gerealiseerd dankzij heroverwegingsdiscussie waarbij forse structurele besparingen zijn ingeboekt.

Goed communicerende gemeente:

• Openingstijden gemeentehuis zijn fors verruimd.
  • Er komen meer mogelijkheden om via de website zaken met de gemeente te regelen.
  • Toename van communicatie met burgers, bedrijven en media door middel van persgesprekken, nieuwsbrieven en één-op-één contact.
  • Gemeentepagina terug in Het Kompas en verder uitgebreid.

Bouwende gemeente:

• Voor diverse doelgroepen (starters, ouderen en mensen met een beperking) zijn bouwprojecten gepland of gerealiseerd (Blauwe Zoom, Wilgenzoom, Kromme Gat etc.).
  • Het eerste deel van nieuwbouwwijk de Blauwe Zoom is gereed met een fraaie uitstraling in een waterrijke omgeving.
  • Een Multifunctionele Accommodatie in Boven-Hardinxveld is in ontwikkeling. Besluitvorming hierover wordt in 2009 verwacht.
  • Er is een start gemaakt met de toekomstige ontwikkeling van woningbouw in Tienmorgen-Noord.
  • De gemeente heeft voorkeursrecht gevestigd op ’t Oog (het gebied tussen de beide spoorlijnen). Hierdoor kan de gemeente bij toekomstige ontwikkeling van dit gebied een grotere rol spelen.

Jeugdige en sportieve gemeente:

• Capaciteit van de gemeentelijke sportaccommodaties is op peil gebracht door middel van de bouw van de nieuwe sporthal in de Blauwe Zoom.
  • Burgerinitiatieven zoals de aanleg van trailerhelling, natuurspeeltuin en volleyballocatie hebben volop de steun van de gemeente gekregen.
  • De gemeente speelt een prominente rol in het jeugd(gezondheids)beleid wat samen met de regio wordt ingevuld door het Centrum voor Jeugd en Gezin.

Zorgzame gemeente:

• WMO-loketten zijn verspreid door de gemeente en consulenten zijn getraind in het beoordelen en toekennen van WMO-aanvragen.
  • De hulp bij het huishouden is per 1 januari 2009 zeker gesteld.
  • Nieuw subsidiebeleid is in overleg met verenigingen en instellingen geïntroduceerd met als doel verstrekking van eerlijkere en transparantere subsidies.
  • Door een motie van de coalitiepartijen is het armoedebeleid verruimd.

Ondernemende gemeente:

• Het centrumplan is volop in ontwikkeling. Het winkelaanbod zal worden uitgebreid met een Albert Heijn en ruimte voor winkeliers/ondernemers.
  • Er is een start gemaakt met het revitaliseren van bedrijfsterreinen waardoor de uitstraling zal verbeteren (bijv. meer groen verspreidt over gehele industrieterrein).
  • De gemeente werkt aan verbeterde dienstverlening ten behoeve van bedrijven.
  • De haven is uitgebaggerd. De toekomstige beheersvorm wordt onderzocht.

Veilige gemeente:

• Politie, gemeente, onderwijs en jeugdzorg stemmen regelmatig af om zowel preventief als handhavend op te treden tegen ongewenst gedrag.
  • Veilige schoolroutes zijn in kaart gebracht. Diverse knelpunten zijn inmiddels aangepakt, enkele worden nader onderzocht of zijn in de planning.
  • Camerabewaking in de Damstraat en stationsomgeving werpen zijn vruchten af.

Droge en mobiele gemeente:

• In nauw overleg met bewoners zijn locaties van wateroverlast onder handen genomen middels een betere afwatering en waterhoogtesignalering.
  • Het openbaar vervoer wordt fors uitgebreid door middel van de aanleg van extra stations in de Blauwe Zoom en Boven-Hardinxveld aan de MerwedeLingelijn.
  • In Boven-Hardinxveld, Giessendam West I en Industrieterrein De Peulen is de riolering vernieuwd.

Natuurlijke en recreatieve gemeente:

• Een nieuw groenbeleidsplan is vastgesteld waardoor onder andere de hoeveelheid groen verder zal toenemen bij (her)inrichting van zowel bestaande als nieuwe wijken.
  • De gemeente heeft gekozen voor extra investeringen in milieubewust en duurzaam bouwen.
  • Een virtueel energieloket stelt burgers in staat zich te laten adviseren over maatregelen om energieverbruik in huis te verminderen.

Contact

Het is goed om te zien dat er veel zaken aangepakt zijn in de achterliggende periode. Het College van B&W heeft met steun van de coalitiepartijen een forse stap gezet naar een nóg mooier, prettiger en ondernemend Hardinxveld-Giessendam. De coalitiefracties spreken graag hun dank uit aan overige fracties die het beleid hebben ondersteund en positief-kritisch hebben gereageerd op de voorstellen. Graag houden wij ons aanbevolen voor vragen en of opmerkingen over zaken die u bezig houden.

Partij van de Arbeid
www.hardinxveld-giessendam.pvda.nl
Kim Putters (tel. 61 52 79), k.putters@erasmusmc.nl

ChristenUnie
www.hardinxveld-giessendam.christenunie.nl
Cor Voorberg (tel. 61 75 93), c.voorberg@icp-consult.nl

Staatkundig Gereformeerde Partij
www.hardinxveld-giessendam.sgp.nl
Jan de Vos (tel. 61 52 78), jandevos@solcon.nl

Veelgestelde vragen

Wie bestuurt de gemeente?
Het gemeentebestuur bestaat uit College van Burgemeester en Wethouders (B&W) en de Gemeenteraad. De Gemeenteraad is het hoogste orgaan, en wordt ééns per vier jaar gekozen door de bevolking. De Burgemeester wordt benoemd door de koningin op voordracht van de Gemeenteraad. De wethouders worden gekozen door de Gemeenteraad, op voordracht van de coalitiepartijen.

Wat is een coalitie?
Een coalitie is een samenstelling van partijen uit de Gemeenteraad die na verkiezingen verantwoordelijkheid neemt voor het samenstellen van een nieuw College. Coalitiepartijen spreken (op hoofdlijnen) de doelstellingen af voor de komende vier jaar en leveren de wethouders.

Welke coalitie functioneert in Hardinxveld-Giessendam?
De coalitie bestaat sinds 2006 uit Partij van de Arbeid (4 zetels), ChristenUnie (4 zetels) en Staatkundig Gereformeerde Partij (3 zetels). Deze partijen vormen een coalitie met 11 van de 17 raadszetels. De wethouders zijn T. Sluimer (PvdA), C. de Jong (CU) en T. Boerman (SGP).

Waarin zijn de doelen van de coalitie vastgelegd?
De doelstellingen zijn te vinden in het Coalitieprogramma 2006 – 2010: “Besturen met nieuw élan! - Werken aan samenhang, betrokkenheid en vernieuwing” .

Flyer 'Coalitie maakt balans op!'243,7 kBapplication/pdfdownload