Algemene beschouwing begroting 2010-2013: Een creatieve gemeente!

CorVoorbergdonderdag 05 november 2009 21:58

Mevrouw de voorzitter, dames en heren,

Als variant op de vele teksten in de begroting, zoals ‘ veilige gemeente, lerende gemeente enz. Nu ons Motto; “ Creatieve gemeente”. Als je door de oogharen kijkt naar de afgelopen 4 jaar – en wie doet dat niet?- zie je toch heel veel creatieve en succesvolle zaken, die stuk voor stuk het vermelden waard zijn. Nadrukkelijk stellen wij hiervoor niet alleen de coalitie verantwoordelijk. We hebben dit met elkaar gedaan, ook al namen wij daarin vaak het voortouw en droegen politieke verantwoordelijkheid. En op enkele incidenten na is dit ook in de verhoudingen goed gedaan. Hoewel opmerkingen als ; “ Na ons de Zondvloed” , getuigen van weinig inzicht en hol en kreterig klinken. Taal voor de Tap! We hebben daar en tegen veel respect en waardering voor de inzet van college en ambtelijke organisatie.

Een belangrijk schakelpunt daarbij is onze griffie. Nu die goed functioneert merken we ook hoe belangrijk dit is en wat we de afgelopen jaren hebben gemist. We spreken dan ook hierbij onze waardering uit voor hun inzet. Ook begint de invloed van onze nieuwe burgemeester, Mw Wiebosch merkbaar te worden. Veel van de verwachtingen zijn uitgekomen en wellicht zit er nog veel in petto. We zijn daar blij mee. Wij wensen u ook veel zegen en wijsheid toe voor de komende periode.

De ChristenUnie had bij de verkiezingen in 2006 als motto: ‘ Kies voor elkaar’, ‘ van ik naar samen’. En dat gold niet alleen binnen de raad en college. Nu na bijna 4 jaar zien we winst. Ook met onze burgers ‘boterde het beter’. Hoewel vaak directe belangen hen meer in beweging bracht dan algemene zaken. Wel blijft politiek een kwestie van verstandig kiezen, je moet durven, doen wat je beloofd ook al maak je het niet ieder naar de zin. En de waan van de dag of populisme is ons vreemd.

Een bestuurskrachtige gemeente vraagt om bestuurskrachtige partijen. Daarop willen we ook door de kiezer  worden aangesproken en beoordeeld. Nieuwe vormen van burgerparticipatie worden voorbereid en breed gedragen, dus dat komt in de loop van 2010 e.v. jaren zeker nog meer van de grond.

De afgelopen jaren is er heel wat gebouwd in ons dorp. Er gebeurt (te?)veel te gelijk. En er staan nog majeure projecten op stapel. Laat personele capaciteit geen rem hierop zijn, huur ze maar projectmatig in, als onderdeel van de investering.

Gebrek aan visie is ons in het verleden wel verweten. De ChristenUnie is tot nu toe de enige partij die voor de komende jaren haar ideeën in woord en beeld heeft gebracht. Onder de titel  ‘Hardinxveld-Giessendam, Poort naar het Groene hart’ hebben we u uitgedaagd daar ook iets van te vinden. We wachten met belangstelling de verkiezingsprogramma’s af. Wie weet wat we van onze suggesties daarin nog tegen komen.

De wensen voor de middellange termijn zijn voor het grootste deel in de perspectiefnota en deze begroting verwoord. We vertrouwen er op dat deze lijn, ook na de verkiezingen wordt doorgezet. Aan ons zal dat niet liggen. Wij vinden dit, gelet op de omstandigheden en onze uitgangspunten een goed beleid en blijven dit van harte steunen.

Wij doen dit als Christelijke partij en herkennen de effecten daarvan in de ontwikkelingen en uitwerking (extra aandacht voor het milieu, millenniumdoelen, aandacht voor de zwakkeren in de samenleving, waarden en normen en verantwoord beheer). Vanuit onze principes blijven er verschillen, maar op deze hoofdlijn moeten we elkaar toch weten te vinden.

De bezuinigingstaakstelling wordt nog wel een hele kluif, groter dan de opgave aan het begin van deze raadsperiode, maar goed mogelijk in een beproefde collectieve aanpak via de WOB. Een enorme opgave voor deze werkgroep. Creativiteit blijkt ook uit het sluitend maken van de begroting. De woonlasten blijven op hoofdlijn ongewijzigd en veel ‘ lucht’ zit er niet meer in. In plaats van het aanwenden van de reserve riolering in deze begroting hadden we graag een “ander potje” gehad. Wij hebben helaas nog geen beter voorstel gevonden. Maar stel je voor waar we nu hadden gestaan als de afgelopen jaren er niet zo financieel creatief en constructief was gehandeld! Daarbij past ook  de nota “bezittingen beschouwd” zoals we deze zojuist hebben vastgesteld. Uniek en creatief.

Op voorhand toch nog maak enkele “ schoten voor de boeg’. Het initiatief van de millenniumgemeente is enkele weken geleden goed van start gegaan. Veel animo bij plaatselijke organisaties. Veel behoefte om, nu het wat minder gaat, daar niet de minder bedeelden het dupe van te laten worden. Dus bij mogelijke bezuinigingen blijven we hier van af!!

Van nieuw beleid is gelet op de financiele omstandigheden weinig ruimte, maar ook hier kunnen we met creativiteit nog wel wat bereiken.

• Wijkveiligheid hoeft, als je dat slim organiseert ( bijvoorbeeld met Omnivera),niet duur te zijn, maar mogelijk wel effectief.  We vinden het bijzonder jammer dat dit onderwerp uit het collegeprogramma de afgelopen jaren geen aandacht heeft gehad. Een gemiste kans: maar ook een kans voor de nieuwe raad.
  • Cultuur in ons dorp kan nog wel een tandje bij gezet worden. Als je particulier initiatief daarin steunt en stimuleert hoef je als gemeente dit alleen maar te faciliteren. Kansen genoeg.
  • (Nog) meer projectmatig werken, tijdig betrokkenen informeren, werken met startdocumenten en voortgangsnotities. Zelfs de eerste jaarplanner heeft het licht gezien, dus het komt op gang, maar mag nog wel ‘ een onsje meer zijn. We zullen het college daarin stimuleren.

We houden deze Algemene beschouwingen, na dat we de kaders voor de komende jaren in de perspectiefnota al hebben vastgesteld. Vandaar ons pleidooi om in de komende jaren deze beschouwingen te koppelen aan dat document. Maar dat is mogelijk voor de komende periode.

Tot op de dag van vandaag is de afgelopen jaren een inhaalslag gemaakt in het wegenonderhoud. En dat ondanks beperkte financiële middelen. Maar het kon niet anders. Er is in het verleden te vaak op deze post bezuinigd. En we zijn er nog niet. Onbegrijpelijk dat er fracties zijn die nu direct weer hierop willen bezuinigen terwijl onze inhaalslag nog niet is afgerond.

En wat dacht u van de groene aanblik van ons dorp. Ziet de Parallelweg er niet prachtig uit met de platanen en kastanjes? Gelukkig is het grootste deel van de bomen aan de begraafplaats blijven staan ‘en gaat dit ook voor de Peulenlaan gebeuren ‘en zijn er bomen gekomen langs de snelweg en komen er nog meer. Zowel het centrumgebied als industrieterrein de Peulen zal met bomen een frisse aanblik krijgen.

Reeds eerder is besloten om een parkeerverbod voor vrachtwagens in te stellen. Maar moeten we dat wel zo strikt volhouden als er geen goed alternatief is voor onze kleine zelfstandigen? Wij stellen voor te onderzoeken om voor ondernemers uit Hardinxveld-Giessendam met max. 3 vrachtauto’s  een vergunningssysteem in te voeren voor parkeren op industrieterreinen bijv. binnen de Bedrijven Investerings Zone.

Bijzonder jammer is dat de ontwikkeling van De Blauwe Zoom zoveel vertraging heeft opgelopen. Gelukkig heeft het college met succes investeringssubsidies weten los te krijgen om diverse projecten verder te stimuleren en mogelijk komen er nog meer.

Er staat veel op de rol dat nog moet worden uitgevoerd. Dit college is bepaald nog niet klaar!! Na het nodige wegenonderhoud is het hoog tijd om project Giessenzoom uit de kast te halen. Aktie voor de nieuwe raad om dit bij de beleidskeuzes het komende voorjaar te betrekken voor de begroting 2012.

Meer en regelmatig  constructief overleg met alle scholen over alle plannen die voor het onderwijs op de agenda staan kan draagvlak creëren dat positief werken naar alle partners. Met subsidie van RWS, zoals ook Sliedrecht heeft verkregen, kunnen we voor de oudere jeugd een ruime sport-, spel- en ontmoetingsplaats realiseren  onder het viaduct aan de Nieuweweg. De uitwerking zien we graag in de nota speelplaatsenbeleid meegenomen.

Schuldhulpverlening zonder verplicht budgetbeheer blijkt dikwijls een draaideur-constructie. Onze vertegenwoordiger in de RSD  moet hiervoor een dwingender aanpak voor  stellen. De zelfredzaamheid van de cliënt moet centraal staan. Overleg met de Avelingengroep om te komen tot meer dienstverlening/participatie binnen onze gemeente is voor de ChristenUnie een “must”. De WMO is er voor alle inwoners. Dus niet de vraag;”Waar heeft iemand recht op”? maar “Wat heeft iemand nodig”? De ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers moet via de WMO duidelijker zichtbaar worden. Overleg met het Lokaal Vrijwilligers Comité, die ook zorg draagt voor de vrijwilligersvacaturebank, zou hiervoor een eerste goede stap kunnen zijn. Het Centrum voor Jeugd en Gezin moet voor de 0-12 jarigen een sluitende keten gaan vormen vanaf verloskundige tot schoolarts. Voor de 12 ++ moeten er fysieke loketten komen binnen hun leefwereld, b.v. school,  bibliotheek of  SKEW. Hun ouders moeten terecht kunnen bij de IGO of WMO loketten. Een duidelijke scheiding blijkt een voorwaarde te zijn voor goed functioneren.

Tot slot
Voorzitter, dames en heren, De ChristenUnie is God dankbaar in deze gemeente een constructieve bijdrage aan het bestuur te kunnen en mogen geven. We doen dat met z’n 5-en over het algemeen met plezier en merken dat dit invloed heeft. Weliswaar is dit op lang niet alle terreinen concreet zichtbaar. Maar goed rentmeesterschap, aandacht voor de schepping en onze naasten zijn accenten waarop wij sturen. Dat willen we als Christenpolitici ook persoonlijk uitstralen. Dat lukt ons vast niet altijd. Vaak schieten we daarin te kort, maar duidt U ons dat niet euvel, we zijn ook maar mensen. En daarom onderschrijven we van harte de slotzin van de inleiding van de begroting, die zegen vraagt en dank brengt aan God. En wij horen zeker bij dat deel van de raad die dat met het college deelt. En publiekelijk dragen wij dit (en ons) werk, van raad en college, burgemeester en ambtenarenkorps, op aan Hem, die daar ook over gaat, voor nu en in de toekomst. (en) Daar bidden we dan ook voor. Dank u.

Cor Voorberg,
Fractievoorzitter ChristenUnie,
Hardinxveld Giessendam,
5 november 2009

(Bijdrage van de ChristenUnie aan de algemene beschouwingen betreffende de begroting 2010-2013.)

Reacties op 'Algemene beschouwing begroting 2010-2013: Een creatieve gemeente!'