Verslag raadsvergadering 28 mei 2009

maandag 08 juni 2009 22:32

Een vergadering met een beperkte agenda. Maar voldoende stof tot discussie.

Samenwerkingsverband Zuid-Holland-Zuid
Als zogenaamd hamerstuk passeerde de aanpassingen in het samenwerkingsverband Zuid-Holland-Zuid. Dit onderwerp is in de commissie Communicatie en Sturing uitvoerig aan de orde geweest en toegelicht. Omdat alle fracties in de commissie-vergadering akkoord gingen met het plan heeft de commissie geadviseerd dit voorstel als zogenaamd A-stuk in de gemeenteraad te behandelen. Dit betekent dat in de raad niet meer wordt gesproken over dit stuk en het met algemene stemmen wordt aangenomen.

Inhoudelijk gaat dit besluit om aanpassingen in de vorm van samenwerken in de regio, in de zogenaamde veiligheidsregio, in zaken m.b.t. toezicht op de leerplicht en een aanpassing voor wat betreft de GGD-regio. Op site van de gemeente: www.hardinxveld-giessendam.nl is meer over dit onderwerp te vinden.

De B-stukken van deze raadsvergadering (zaken die wel besproken worden) waren de jaarrekening over 2008 en een nieuwe verordening leerlingen vervoer.

Jaarrekening 2008
Bijna alle fractie stonden stil bij burgerjaarverslag wat vanaf 2009 niet meer verplicht hoeft te worden opgesteld. Verder waren er raadsbreed complimenten voor het college en de opstellers van de jaarrekening, de rapportage is over de afgelopen jaren sterk verbeterd. Ook was er vreugde over het positieve resultaat maar ook zorgen voor de toekomst, met name in het licht van de economische crisis.

Vanuit onze fractie hebben naast de hierboven genoemde zaken ook de vinger gelegd bij het feit dat het vermelde resultaat van 0,5 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting over 2008 wat misleidend is. Dit is eigenlijk 1,5 miljoen, waarvoor halverwege 2008, met het zicht op een positief resultaat, alvast voor 1 miljoen een bestemming is vastgelegd. De wethouder heeft toegezegd om te bezien of dit volgend jaar anders gepresenteerd kan worden.

Daarnaast hebben we de verwachting uitgesproken dat voor 2009 wel een ‘goedkeurende verklaring inzake rechtmatigheid’ kan worden verkregen. Een doel wat over 2008 helaas niet is gehaald.

Ook hebben we vooraf in de commissie-vergadering en aansluitend ook schriftelijk een aantal zaken opgemerkt die, ondanks de accountantscontrole, toch niet helemaal juist waren vermeld in het jaarrapport. Deze zaken zijn in de definitieve rapportage grotendeels ook doorgevoerd.

Om de rapportage nog verder te verbeteren hebben we als fractie voorgesteld om, waar het gaat over werken die over meerdere jaren lopen, voortaan niet alleen financieel te rapporteren maar ook de stand van het werk (hoeveel procent van het plan is uitgevoerd) in het rapport te vermelden.

Naast het vaststellen van de bestemming van het positieve resultaat heeft het college bij dit besluit ook toegezegd het burgerjaarverslag in één of andere vorm toch te continueren en ook dat de noodzakelijke discussie over hoe we als gemeente om moeten gaan met de gevolgen van de economische crisis zo spoedig mogelijk in gang zal worden gezet. Voor dat laatste zijn inmiddels de eerste afspraken gemaakt.

Als fractie zijn we blij met deze toezeggingen.

Verordening leerlingen vervoer
Een onderwerp wat met enige regelmaat terugkomt op de agenda van commissies en gemeenteraad is het subsidiëren van leerlingenvervoer. Het gaat hierbij om het vervoer van kinderen naar een school buiten de eigen gemeente om soms principiële redenen maar veel vaker nog om leerlingen die het speciaal onderwijs bezoeken. Deze verordening bepaalt dat in bepaalde gevallen ouders een (inkomensafhankelijke tegemoetkoming in de kosten kunnen krijgen.

Deze raadsvergadering was een nieuwe verordening aan de orde. In de commissie samenlevingszaken was deze verordening ook al besproken. Daar leek de verordening eigenlijk op weinig bezwaren te stuiten. Echter, bij zowel de fractie van de SGP als bij de ChristenUnie-fractie ontstonden na de commissie-vergadering toch enige bezwaren. Met name op twee punten: de overstap van vergoeding op basis van taxi-kosten naar vergoeding op basis van openbaar vervoer en het nu structureel invoeren van een eigen bijdrage voor ouders van wie de kinderen naar het speciaal onderwijs gaan. De SGP-fractie stelde middels een motie een geleidelijke overgang voor van de huidige naar de nieuwe situatie. Onze fractie stelde middels een amendement voor om de eigen bijdrage voor het speciaal onderwijs niet in te voeren. Al met al voldoende stof voor een stevige discussie in de raad, een aantal schorsingen van de vergadering voor overleg binnen het college. Waar in eerste instantie zowel de motie als het amendement niet op voldoende steun kon rekenen heeft de SGP-fractie besloten, ook mede gezien de financiele consequenties van hun motie, deze in te trekken en ons amendement te steunen. Hiermee hebben we als ChristenUnie-fractie met de steun van SGP, CDA en de T@B bereikt dat in een verordening waarmee voor veel ouders toch de kosten aanzienlijk zullen stijgen, maar waarmee de gemeente aansluit bij de landelijke trend, de ouders met kinderen op het speciaal onderwijs geen eigen bijdrage hoeven te betalen.

Het door ons ingediende amendement is onderstaand te lezen.

AMENDEMENT – betreffende verordening leerlingenvoer 2009
(raadsvoorstel nr. 562)

De raad van de gemeente Hardinxveld-Giessendam in vergadering bijeen op 28 mei 2009,

Overwegende:

Dat een nieuwe verordening leerlingenvervoer wordt voorgesteld.

Dat voor de ouders van leerlingen naar basisscholen buiten onze gemeente o.a. gaat veranderen dat zoveel mogelijk gebruik moet worden gemaakt van het openbaar vervoer.

Dat tevens wordt voorgesteld om de ouders van leerlingen van een school voor speciaal onderwijs een inkomensafhankelijke eigen bijdrage te laten betalen,

Dat sinds 1998 van ouders van leerlingen van het speciaal onderwijs geen eigen bijdrage is gevraagd.

Dat genoemde ouders ook in 2009 extra zorg aan de kinderen hebben te verlenen en het ongewenst is om ze nu financieel extra te belasten.

Dat blijkens de ambtelijke nota d.d. 12-02-2009, bij het achterwege laten van de ouderbijdrage voor leerlingen van het speciaal basisonderwijs, de beoogde bezuiniging € 8.000,00 lager zal uitvallen, rekenend met het aantal leerlingen van het schooljaar 2008/2009.

Besluit:

In “de Verordening leerlingenvervoer gemeente Hardinxveld-Giessendam 2009” te schrappen in artikel 23 lid 1 en 2:

“een speciale  school voor basisonderwijs”

Namens de fractie ChristenUnie

C.P. Voorberg                                      C.I. Pille