Kort verslag raadsvergadering 29 mei 2008

dinsdag 10 juni 2008 20:22

Jaarrekening 2007
Eigenlijk is het een heel belangrijk moment, die jaarrekening. In de cyclus van kadernota, begroting, voor- en najaars begroting en dan de jaarrekening als sluitstuk. Hierin wordt in feite het college 'afgerekend' met betrekking tot de realisatie van wat de raad in de begroting als uitgangspunten heeft gesteld. In een bedrijf wordt dan de directie ' decharge'  verleend en het divident bepaald. Binnen een gemeentelijke organisatie lijdt dit wel eens onder te weinig aandacht.

Hoe dan ook, ons college heeft het er erg goed vanaf gebracht. Een kleine 7,5 ton overschot op een begroting van 30 miljoen, vanuit de tijd dat we nog dikke tekorten hadden. U begrijpt, er was veel reden tot lof en waardering. Ook met het oog op de heldere rapportage en goedkeuring van de accountant. Dit resultaat is onder andere ontstaan door een zuinig beleid (ombuiging), constructieve samenwerking, een aantal incidentele meevallers en een bestuur dat de zaken inmiddels goed op orde heeft. En ... dat is wel eens anders geweest.

De " winst"  is verdeeld naar tal van reserves, automatisering, onderwijs en verkeersveiligheid. Daar kon vrijwel ieder zich in vinden. De ChristenUnie heeft nog wel extra aandacht gevraagd voor het feit dat we doelbewust en zorgvuldig hebben te werken, maar wel met volkomen vertrouwen op God. Het ligt vooral ook aan Zijn zegen. We bidden daar elke raadsvergadering om (bij het ambtsgebed). Laten we nu met zulke goede resulaten er ook voor danken!!

Brandweer garage en gemeentewerkplaats
Dat werd onderhand wel tijd. Wie de situatie van nabij kent weet dat beide objecten voor hun functie niet meer voldeden. Het werd dan ook hoog tijd dat er vervanging komt. Daartoe is een aantal opties denkbaar. Verkoop van de oude lokatie levert nog wat op. Mogelijk kunnen we gebruik maken van het nieuwe bedrijfsverzamelgebouw op de huidige cabinopslag aan "het Krommer gat". Elders wordt een nieuwbouwlocatie gezocht. De inbreng van de ChristenUnie: " bouw op een verantwoord kwaliteitsniveau, immers, sober en doelmatig op de tekentafel is somber en matig na 25 jaar". Ieder ging verder akkoord.

WVG
Vroeger was dit de Wet Voorzieningen Gehandicapten. Die is voorbij en opgenomen in de WMO. Tegenwoordig heet dit de Wet Voorkeursrecht Gemeenten. Absoluut onvergelijkbaar, maar ook van groot belang. Een paar weken geleden heeft het college, geheel onverwacht op een groot gebied tussen spoorlijn en Betuweroute een voorkeursrecht gevestigd. Dit betekent dat ieder die daar gronden wil verkopen, dit eerst voor taxatieprijs aan de gemeente moet aanbieden. Als de gemeente geen gebruik maakt van aankoop ten behoeve van woningbouw etc. dan kunnen eigenaren dit vrij verkopen. Hiermee voorkomen we dat gronden in handen van speculanten of ontwikkelaars terecht komen en de gemeente de regie daarover kwijt raakt. Alle raadsleden vonden dit een goede actie, die getuigt van alertheid en visie.

Motie
Het CDA had, met o.a. de T@B een motie ingediend met het verzoek de toetsingsnorm voor aanvullende inkomensondersteuning op te hogen naar 120% van de bijstandsnorm. Aan het begin van dit jaar hadden de coalitiepartners (PvdA, ChristenUnie en SGP) dit ook al voorgesteld. Het CDA vond dit te lang duren. Wij ondersteunden deze motie inhoudelijk, maar gingen akkoord met de toezegging van het college dat dit per 1 juli 2008 wordt ingevoerd. Daarmee werd de motie overbodig.

Millenniumgemeente
Al in de vorige raadsvergadering had de ChristenUnie hiertoe een motie ingediend. Toen vond een aantal partijen de tijd te kort om daarover een besluit te nemen. We hebben de motie aangehouden tot deze avond. Maar dezelfde partijen (VVD en T@B) steunden dit niet. Ze vonden het geen gemeentetaak (ondanks de aanvulling dat we alleen initiatieven financieel willen steunen als ze vanuit de bevolking komen en de resultaten ook aan de burgers worden teruggekoppeld). Maar vanaf heden zijn wij Millenniumgemeente en komt er geld beschikbaar om de armoede in de wereld te bestrijden en zuinig(er) om te gaan met millieu en energie.

Echt een thema van de ChristenUnie en we zijn er trots op dit "binnen te hebben gehaald" . Nu maar hopen en bidden dat dit ook effect heeft.

Cor Voorberg
fractievoorzitter