ChristenUnie roept op tot behoud van open venster

open venster / A15dinsdag 02 september 2008 23:20

Tussen Hardinxveld-Giessendam (tankstation de Bout) en Schelluinen is het open poldergebied, zichtbaar vanaf de snelweg, aangemerkt als “venster”. Dit zicht op het Groene hart is vanaf de A15 zeldzaam geworden door de vele geluidsschermen die deze route markeren. Juist in dit venster zijn windmolens bedacht om een bijdrage te leveren aan een alternatieve energievoorziening.

De ChristenUnie te Hardinxveld-Giessendam roept betrokkenen op deze plannen aan te passen. De ChristenUnie is voorstander van windenergie. Maar doe dat dan niet in het venster. Daartoe roept de fractie te Hardinxveld-Giessendam de werkgroep Merwedezone en de gemeente Giessenlanden op. De ChristenUnie ziet als alternatief meer verantwoorde locaties in de nabijheid van industrieterreinen. Volgens woordvoerder Kees Pille is in de commissie Grondgebiedzaken van Hardinxveld-Giessendam gebleken dat andere partijen zijn visie delen. Inmiddels heeft Pille contact opgenomen met Stichting Groene Hart te Woerden. Zij zijn het met de mening van de ChristenUnie eens en voeren eerdaags overleg hierover met de gedeputeerde van de provincie mr. J. L. Evertse.

Inmiddels heeft gemeente Giessenlanden een bestemmingsplanprocedure gestart voor plaatsing van windmolens in het venster. De plannen stuiten op weerstand bij onder andere een groot aantal bewoners van Boven-Hardinxveld. Pille hoopt dat gemeente Giessenlanden bereid is om de plannen aan te passen.

Reacties op 'ChristenUnie roept op tot behoud van open venster'