Verslag raadsvergadering 30 oktober 2008

vrijdag 07 november 2008 21:17

Op 30 oktober is er door de gemeenteraad weer vergaderd. Voorafgaand aan de reguliere vergadering heeft de vertrouwenscommisie gerapporteerd over het gelopen proces in de sollicitaties op de burgemeestersvacature aan de brede gemeenteraad. In deze vergadering is besloten om mevrouw M. Wiebosch-Steeman voor te dragen als kandidaat voor het burgemeestersschap van onze gemeente. Cor Voorberg was als fractievoorzitter lid van de vertrouwenscommissie. Hij gaf aan tevreden te zijn met deze keus: ,,Ze is een verbinder, een netwerker en heeft een prima visie. De Hardinxveldse bevolking moet van vooroordelen af. Mevrouw Wiebosch heeft gevoel voor verhoudingen in een dorp met zowel een christelijke als niet-christelijke achterban."

In de raadsvergadering die wat later begon door de bijeenkomst met de vertrouwenscommissie zijn onderstaande onderwerpen aan de orde geweest.

Toekomstvisie op gemeentehaven Boven-Hardinxveld
De gemeentehaven is voor Hardinxveld-Giessendam is een onderwerp dat regelmatig de aandacht vraagt van de raad. Reden om, begin 2008, opdracht te geven om te kijken hoe de haven het beste is te ontwikkelen. Een projectgroep heeft de toekomstvisie verwoord in een rapportage. Verschillende mogelijkheden worden genoemd. Bijvoorbeeld de haven privatiseren of in samenwerking met het bedrijfsleven verder ontwikkelen. Kees Pille vroeg namens de fractie aandacht voor compensatie van de recreatiemogelijkheden, mogelijk op andere plaatsen. Verder gaf hij ook de suggestie mee om misschien niet de gehele haven te privatiseren maar ‘het natte gedeelte’ in eigendom te houden om zo ook als gemeente in de toekomst een duidelijke rol te kunnen blijven vervullen.

De volgende stap is het opstellen van een zogenoemde businesscase. De bedoeling hiervan is om volledig inzicht te krijgen in de kosten en opbrengsten van ontwikkeling van de haven. Ondernemers en bewoners in de haven worden hierbij betrokken. Ook de maatschappelijke kosten en baten, werkgelegenheid en toegevoegde waarde op de lange termijn worden meegenomen. De uitkomsten van de businesscase zullen op een later moment in commissieverband worden besproken om daarna in een raadsvergadering hierover te besluiten.

Tussentijdse actualisatie Nota Wonen
Hoeveel woningen worden er de komende jaren gebouwd in de gemeente? En worden het huur- of koopwoningen? Wat zijn de woonbehoeften van de verschillende bewonersgroepen in Hardinxveld-Giessendam. Deze vragen en meer worden beantwoord in de Nota Wonen. Omdat de nieuwe Nota pas in 2011 verschijnt was het wenselijk om de huidige Nota Wonen (uit november 2004) te actualiseren naar nieuwe inzichten en ontwikkelingen. De gemeenteraad heeft deze tussentijdse actualisatie van de Nota Wonen unaniem goedgekeurd.

Speelruimteplan
De gemeente vindt het belangrijk dat er voldoende gelegenheid in Hardinxveld-Giessendam is voor kinderen en jongeren om te spelen en elkaar te ontmoeten. Diverse veilige en aantrekkelijke speelvoorzieningen kunnen de jeugd helpen om hun lichamelijke, geestelijke en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Nel den Breejen gaf namens de ChristenUnie aan dat bij de uitwerking meer betrokkenheid is gewenst van scholen, die kunnen namelijk heel goed aangeven welke wensen er in de buurt van de school leven. Daarnaast geeft dit actieve inspraak. Met als voorbeeld de zogenaamde ‘voetbalkooi’ in Sliedrecht pleitte Nel nogmaals voor het betrekken van de ruimte onder het viaduct in dit speelruimteplan. De raad heeft het voorstel om een speelruimteplan te ontwikkelen unaniem goedgekeurd.

Toegankelijk maken diverse bushaltes
Om de provinciale doelstelling te behalen dat 50% van de bushaltes (vóór 2010) in de gemeente toegankelijk zijn voor gehandicapten heeft de gemeenteraad een krediet verstrekt. Dit krediet was nodig, omdat het project toegankelijkheid bushaltes niet was opgenomen in de begroting en de provinciale subsidie voor het project niet voldoende is om de 50% toegankelijkheid te behalen. De raad besliste unaniem voor het verstrekken van het krediet.

Nota subsidiebeleid en vaststelling Algemene subsidieverordening
Met de nieuwe Nota subsidiebeleid en de subsidieverordening is een nieuwe structuur voor de lokale subsidieverstrekking neergezet. De nieuwe nota en verordening zijn aangepast aan de huidige beleidsmatige, juridische en financiële kwaliteitseisen. Deze nota geeft algemene richtlijnen en beleidsuitgangspunten. De ChristenUnie is het eens met deze opzet. Wel zal de uitvoering hiervan het komend jaar (dan wordt namelijk pas echt bekend welk financieel effect dit heeft) kritisch worden gevolgd door de fractie. De gemeenteraad stemde unaniem voor.

Vaststellen Verordening commissie bezwaarschriften
Het voorstel was om de benoeming, schorsing en ontslag van de nieuwe voorzitter en/of leden van de commissie bezwaarschriften aan het college over te laten. De raad besloot dit niet over te nemen. De ChristenUnie is samen met de fracties van het CDA, PvdA, T@B en VVD van mening dat het beter is de bevoegdheid van benoeming, schorsing en ontslag zelf invulling te geven. Dit om de onpartijdigheid zo goed mogelijk te waarborgen. Het college draagt de nieuw te benoemen leden wel voor. Het college heeft toegezegd de verordening conform de wens van de meerderheid aan te passen. De fractie SGP stemde tegen de aanpassing.

Vaststelling 1e wijziging Legesverordening 2008 in verband met de mogelijkheid van huwelijksvoltrekking op zaterdag
De gemeenteraad stemde unaniem voor. Het is vanaf nu mogelijk om op zaterdag in het gemeentehuis of in een van de twee andere locaties in de gemeente te trouwen (Museum De Koperen Knop of Dorpshuis Drijvershof)

6 november 2008
Jan Nederveen