ChristenUnie en CDA actief aan de slag tegen broeikaseffect

donderdag 10 mei 2007 19:47

De raadsfracties van ChristenUnie en CDA komen in de raadsvergadering van 31 mei afzonderlijk met een motie waarin de gemeente wordt opgedragen om daadwerkelijk maatregelen te nemen voor een beter milieu. De ChristenUnie wil een aanzienlijke hoeveelheid bomen langs de geluidsschermen van rijksweg A15 om CO2-uitstoot en fijn stof bij de bron aan te pakken. Het CDA wil op de nieuw te bouwen sporthal in Giessendam-West zonnecollectoren. Beide fracties zijn van mening dat de gemeente haar verantwoordelijkheid dient te verstaan en daadkrachtig aan de slag moet om een bijdrage te leveren aan een beter milieu.

Aanleiding voor de initiatieven is de VN-rapportage over het broeikaseffect als gevolg van een teveel aan CO2-uitstoot en overige vormen van milieuverontreiniging. Klimaatverandering met alle gevolgen van dien en aantasting van een leefbare ruimte vragen om maatregelen door alle lagen van onze samenleving.

Volgens ChristenUnie-raadslid Kees Pille heeft ook de gemeente haar verantwoordelijk te verstaan en te doen wat in haar vermogen ligt. Het planten van bomen langs de snelweg heeft volgens hem een zuiverend effect op de omgeving. “De ChristenUnie is blij met de bomen die de gemeente al rijk is, ook langs de snelweg. Maar voor het beoogde effect is er meer nodig. Verdichting is dan van belang.” Gedacht wordt aan bomen op gemeentegrond langs de sloten achter geluidsschermen en nabij de op- en afritten.

Paul Letterie (CDA) sluit zich bij het initiatief van Pille aan en wil een stap verder gaan door het college op te dragen om voor de nieuw te bouwen sporthal de mogelijkheid voor zonnecollectoren en andere energiebesparende maatregelen te onderzoeken. Zoveel mogelijk energiebesparende mogelijkheden moeten worden benut omdat de gemeente een voorbeeldfunctie vervult, zo vindt Letterie.

In een eerste gedachtewisseling in de commissie Grondgebiedzaken bleken de andere fracties wel wat in de initiatieven te zien. Of de moties ook daadwerkelijk voldoende gesteund worden, zal afhangen van de uiteindelijke tekst van de motie. In de raadsvergadering van 31 mei zal de besluitvorming plaatsvinden.

Reacties op 'ChristenUnie en CDA actief aan de slag tegen broeikaseffect'