Zwaard omgesmeed tot ploegschaar ...

woensdag 10 oktober 2007 21:34

In de raadsvergadering van 27 september jl. nam de discussie over de bestuurskracht, de samenwerking  en de daarmee samenhangende dreiging tot herindeling een belangrijke plaats in. Unaniem was de raad in haar oordeel dat herindeling of fusie nog helemaal niet aan de orde is. Over de samenwerking met Gorinchem of met de andere gemeemten in de Alblasserwaard kwamen nog wel wat vragen en kanttekeningen.

Kim Putters (PvdA) maakte zich zorgen over de eigenheid en autonomie van onze gemeente. Wij blijven onze gemeente zelf besturen en nemen onze eigen beslissingen, soms in overleg met andere gemeenten, verzekerde de burgemeester.

Onze fractievoorzitter Cor Voorberg vond wel dat de dreiging van de Commissaris van de Koningin als een  "Zwaard van Damocles" boven ons hoofd hangt. Als er ENIGE noodzaak zou zijn tot herindeling zou de ChristenUnie dat willen overwegen. Maar uit het nieuwe onderzoek "Bestuurskracht in ontwikkeling" blijkt duidelijk dat we op de goede weg zijn en de verbetering is ingezet het laatste jaar. "Er is nog veel te doen  en dat gaan we ook doen", aldus Voorberg.

Een zwaard boven ons hoofd vond  burgemeester Augusteijn wel zwaar ingezet. "U vraagt mij toch niet om Romeinen 13 toe te passen en het zwaard ook daadwerkelijk in te zetten?", vroeg hij. Wethouder Sluimer stelde voor het zwaard om te smeden tot ploegschaar waarop de burgemeester voorstelde om met elkaar de hand aan de ploeg te slaan . "Dan weet ik zeker dat het goed komt", zo sprak hij zijn vertrouwen uit.

De T@B wist op de haar eigen wijze college en raad (en zichzelf) de spiegel voor te houden wat er allemaal nog moest gebeuren. Dit kwam ze op een complimentje van de burgemeester te staan: "U houdt ons in ieder geval wel bij de les.".

Reacties op 'Zwaard omgesmeed tot ploegschaar ...'