College verder met drie wethouders

Cor de Jongvrijdag 07 september 2012 21:56

In 2010, bij het begin van deze raadsperiode, is in Hardinxveld-Giessendam een brede coalitie van vier partijen gevormd. Na een wat rommelige start onder leiding van de Tab, die niet met ChristenUnie en SGP samen een college wilde vormen, hadden CDA, ChristenUnie, PvdA en SGP elkaar vrij snel gevonden. Een coalitieakkoord werd gesloten en er kwam een voordracht voor de benoeming van wethouders; van elke partij één. Probleempje was wel dat er slechts 2,25 fte te verdelen was. Maar ook dat werd opgelost.

Intussen heeft Paul Letterie (aanvankelijk CDA, toen even partijloos en nu volgens eigen zeggen weer ‘aspirant-lid’ van het CDA) vanwege gezondheidsredenen zijn functie neergelegd. Heel jammer voor hemzelf, en zeker een gemis in het college. Zijn opvolging is geregeld door het verruimen van de formatie van collega-wethouder Eelke Kraaijeveld (PvdA) die nu qua honorering net als collega Theo Boerman en ondergetekende op 75% staat. Met Paul zijn we een creatieve, nadrukkelijk aanwezige en humorvolle collega kwijtgeraakt.

Gelukkig blijft het CDA volop coalitiepartner. Hiermee behoudt het college brede steun binnen de gemeenteraad. Overigens is die er vaak ook van de niet-collegepartijen. Mooi vond ik in dit verband dat de formatie-uitbreiding van EelkeKraaijeveld door de raadsleden unaniem werd gesteund!
Met drie parttime wethouders en een burgemeester die zijn tijd moet verdelen tussen Alblasserdam en onze gemeente, zetten we onze missie voort.

Tussenbalans

Eind april 2010 werd het college geïnstalleerd. We zijn dus al weer over de helft van de zittingsperiode. Toen dat moment naderde, vonden we dat als college een goed moment voor een ‘Tussenbalans’. Even achterom kijken om te zien wat er is bereikt. Even de meetlat van het collegeprogramma gebruiken om te zien hoe ver we zijn gekomen en wat er nog gebeuren moet. Dit heeft geresulteerd in het document Tussenstand collegeprogramma 2010-2014. In Het Kompas is hierover de themapagina Tussenstand collegeprogramma gepubliceerd. De Tussenbalans geeft aan dat  – ondanks de financiële beperkingen – al heel veel van de plannen die we hadden, is gerealiseerd. Dat stemt dankbaar, en geeft goede moed voor de rest van deze collegeperiode!

TitelBestandsgrootteMIME-type
Themapagina 'Tussenstand collegeprogramma' Het Kompas2,8 MBapplication/pdfdownload
Tussenstand collegeprogramma 2010-2014695,5 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'College verder met drie wethouders'