Het voortgezet onderwijs groeit uit z’n jasje ...

Anita IJzermanzaterdag 29 september 2012 16:51

De twee scholen voor voortgezet onderwijs die onze gemeente rijk is, het Willem de Zwijger College en de Calvijn, kampen met een tekort aan ruimte. Al enige tijd maken de scholen gebruik van noodlokalen. De noodzaak tot uitbreiding blijkt echter permanent: de komende 15 jaar heeft de Willem de Zwijger twee lokalen nodig en de Calvijn zelfs 4 extra lokalen, een overblijfruimte en opslagruimte. Prognoses van de ontwikkeling van het aantal leerlingen laten dit zien.

In deze tijden waarin de gemeente Hardinxveld-Giessendam flink moet bezuinigen is het financieel onverantwoord om beide scholen uit te breiden door middel van nieuwbouw.
Gezocht is naar een creatieve oplossing. Twee scholen voor basisonderwijs, de Driemaster en de Zevenster, hebben te maken met een teruglopend aantal leerlingen en hebben enkele lokalen over.

Zes varianten
De gemeente heeft een zestal varianten voor een oplossing bedacht en deze met de vier schoolbesturen besproken. Uiteindelijk heeft een ieder een (lichte) voorkeur voor de volgende oplossing: de Willem de Zwijger en de Calvijn krijgen de beschikking over een aantal lokalen in de dependance van de Driemaster in de Westwijk en de dependance van de Driemaster trekt in bij de Zevenster.

Donderdag 27 september jl. is deze oplossingsrichting voorgelegd aan de Raad. De ChristenUnie-fractie had van tevoren haar licht opgestoken bij de directeuren van de Calvijn en de Zevenster. De scholen nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en willen meewerken aan deze oplossing. Wel zijn er twee belangrijke punten van zorg:

• De inschatting door de gemeente van de kosten die de gemaakt moeten worden om beide scholen geschikt te maken is volgens de scholen te laag
  • Het punt van identiteit weegt bij de Zevenster erg zwaar: hoe kun je het verschil in identiteit duidelijk naar voren laten komen als er twee scholen binnen een gebouw gehuisvest worden?

Bedenkingen
Vooral het CDA en de VVD hadden hun bedenkingen tegen de voorgestelde oplossing. De VVD vroeg zich in eerste instantie af of er geen goedkopere oplossing is, bijvoorbeeld een leerlingenstop. Deze suggestie werd later ingetrokken en de VVD stemde uiteindelijk in met het voorstel. Het CDA zoomde vooral in op de identiteitskwestie. Men zag geen mogelijkheid om dit op te lossen en stemde uiteindelijk als enige partij tegen. Diverse fracties vroegen naar het alternatief van het CDA, maar hierop wenste de woordvoerder niet in te gaan.
Het voorstel is daarmee aangenomen.

De ChristenUnie deelt de zorgen van de scholen over kosten en identiteit. Toch hebben wij voor gestemd, omdat van de zes varianten deze variant voor de scholen en de gemeente de beste oplossing is. De scholen krijgen de ruimte die hard nodig is, de beide basisscholen besparen geld omdat leegstand nu eenmaal geld kost en het is een financieel verantwoorde oplossing voor de gemeente.

Uiteraard moet het voorstel nog nader uitgewerkt worden en zullen de schoolbesturen in de besprekingen met de gemeente ongetwijfeld hun punten kunnen inbrengen en uitonderhandelen. Wij hebben er vertrouwen in, dat dit uiteindelijk zal resulteren in een alleszins aanvaardbaar resultaat.

Reacties op 'Het voortgezet onderwijs groeit uit z’n jasje ...'

Nieuwsarchief > 2012