ChristenUnie bij de Voedselbank

voedselbankwoensdag 06 juli 2016 20:48

De fractie van de ChristenUnie is dinsdag 28 juni op bezoek geweest bij de voedselbank. Het was het tweede bezoek in een reeks bezoeken aan organisaties waar veel vrijwilligers actief zijn. Door deze bezoeken wil de fractie horen wat vrijwilligers doen en op welke manier de politiek hieraan kan bijdragen. Conclusie: de voedselbank is inmiddels onmisbaar in Hardinxveld-Giessendam.

Tijdens de avond werd met het bestuur gesproken over hun werk en dat van de ca. 25 vrijwilligers. Elke week worden voedselpakketten uitgedeeld, in totaal zo’n 1250 per jaar. Iedere week worden deze pakketten vanuit het regionale distributiecentrum in Rotterdam naar Sliedrecht vervoerd. Daar worden ze door vrijwilligers opgehaald en naar Hardinxveld-Giessendam gebracht. De pakketten worden aangevuld met producten die door locale organisaties en mensen worden geschonken. Ook ontvangt de voedselbank diverse extraatjes die bij speciale gelegenheden, zoals moederdag of een verjaardag, uitgedeeld worden.

Ook werd gesproken over de toekomst van de voedselbank. De verhoogde instroom van vluchtelingen zorgt er voor dat er meer aanspraak gemaakt wordt op de diensten van voedselbank. Net aangekomen in ons dorp hebben ze vaak nog geen inkomen, waardoor er ook geen mogelijkheid is om voedsel te kopen. De voedselbank helpt deze mensen door hen wekelijks een voedselpakket te geven. Naast het feit dat de mensen hierdoor geholpen zijn, levert de voedselbank door deze contacten ook een bijdrage aan de integratie van deze nieuwe dorpsgenoten.

Tot slot is er ook gesproken over de uitdagingen waar de voedselbank voor staat. Voor de komende jaren is de voedselbank op zoek naar een vaste plek waar vanuit de pakketten verstrekt kunnen worden. Ook is de voedselbank nog op zoek naar een tweede busje, waarmee de pakketten vanuit Sliedrecht opgehaald kunnen worden. Mocht u de voedselbank hierbij kunnen helpen, dan horen ze dat graag.

Het was een mooie en leerzame avond waarbij de fractie een mooi kijkje in de keuken van de voedselbank heeft gekregen.

Reacties op 'ChristenUnie bij de Voedselbank'