Ambtsgebed

Jan Nederveenvrijdag 29 januari 2016 20:26

Tijdens het debat over het Reglement van Orde van orde ontstond een discussie over het ambtsgebed. Als fractie hebben we hier het volgende over gezegd.

Voorzitter,

Als ChristenUnie kunnen wij instemmen met het voorliggende reglement van orde. Het zijn logische wijzigingen en wijzigingen die voortkomen uit bepalingen van de gemeentewet. Dat zou wat ons betreft onze stemverklaring kunnen zijn bij dit onderwerp.

Ware het niet dat de PvdA een tweetal amendementen indient met een wijziging waarmee het ambtsgebed zoals wij dat kennen wordt afgeschaft. En daarop willen wij wel iets meer reactie geven.

Het zal u niet verbazen dat wij deze amendementen niet zullen steunen. Het ambtsgebed is voor ons als ChristenUnie een groot goed en daarbij ook een goede traditie die past bij de christelijke identiteit van Hardinxveld - Giessendam. Maar traditie is niet de enige en zeker niet de belangrijkste reden.

Als ChristenUnie staan wij achter de scheiding van Kerk en Staat zoals wij deze in Nederland kennen. Maar daarbij hebben wij ook de overtuiging dat de overheid een taak en verantwoordelijkheid heeft die hen door God is gegeven. En daarbij past het om als het overheidsorgaan gemeenteraad, met een grote christelijke achterban, hier op een passende wijze uiting aan te geven.

Het publiek uitgesproken ambtsgebed is wat ons betreft die passende vorm. Hier willen wij dus ook op geen enkele wijze aan tornen. Een moment van stilte of bezinning is voor ons dan ook geen reëel alternatief. Het gaat om een gebed over het werk wat wij als raad mogen uitvoeren en niet om individuele bezinning, hoe nuttig dat natuurlijk ook kan zijn.

Tot slot wil ik, nu we het toch over het ambtsgebed hebben, nog aandacht vragen voor de wijze waarop we hier mee omgaan. Overal het algemeen wordt dit op gepaste wijze uitgesproken, maar soms lijkt het wel wat heel snel te worden afgehandeld. Dit is, zoals u wellicht begrijpt, een oproep aan de voorzitters van de raadsvergaderingen en dus ook aan mijzelf.

Jan Nederveen
28 januari 2016

Ambtsgebed voorafgaand aan vergadering:
“Almachtige God, U hebt ons samengebracht om de belangen van deze gemeente te behartigen. Wij bidden U om Uw zegen over de werkzaamheden. Geef in ons een diep besef van onze afhankelijkheid van U bij al onze overleggen en besluiten. Bewaar ons voor de zonde. Uit genade, om Jezus wil. Amen.”

Ambtsgebed na afloop van een vergadering:
“Almachtige God, wij danken U voor Uw hulp en bijstand, die aan ons is verleend bij onze arbeid. Zegen onze besluiten indien die waren naar Uw wil, zodat ze mogen strekken tot bevordering van de ware belangen van deze gemeente en haar inwoners. Vergeef ons onze zonden. Uit genade, om Jezus wil. Amen.”

Reacties op 'Ambtsgebed'