Column raadspraat: Verband verbindt

Peter aan de Wiel 2014 (168x168)woensdag 18 mei 2016 22:44

In het Kompas dd 18 mei schreef ons fractielid Peter aan de Wiel de volgende column:

De Commissaris van de Koning heeft bij zijn bezoek aan de gemeente gesproken over de nieuw aan te stellen burgemeester. Hij merkte op dat u minder geïnteresseerd bent in wat de afzonderlijke partijen vinden, maar het belangrijker vindt dat de gemeenteraad uw belangen goed vertegenwoordigt. Naar mijn idee heeft hij gelijk. Verbinding is nodig tussen de gemeenteraad en burgers, bedrijven en instellingen.

Rondom verkiezingen worden verschillen benadrukt om u te helpen uw keuze te maken. Tussen verkiezingen door moeten we ons verkiezingsprogramma niet negeren en ons uitspreken. Als raadslid van de ChristenUnie ben ik vertegenwoordiger voor de mensen die op de ChristenUnie gestemd hebben, maar heb ik vanzelfsprekend ook oog voor de belangen van alle burgers. Verbinding met u allemaal blijft nodig.

Burgemeester Blase heeft de gemeenteraad in 2013 geadviseerd om haar onderlinge politieke verschillen en spanning in te zetten voor vooruitgang. De spanning als motor en verbinding naar resultaat. Bij de huidige samenstelling van de raad zijn er altijd minimaal twee partijen nodig om aan een meerderheid te komen. Resultaten van meerjarige projecten zijn vaak al door de voorgaande coalitie opgestart. Een loftrompet steken voor resultaten voor een enkele partij is in dat licht uit zijn verband gerukt. De meeste voorstellen worden door een ruime meerderheid van de gemeenteraad gesteund.

19 mensen hebben gesolliciteerd naar de functie van burgemeester. Hij of zij zal moeten kunnen verbinden en verbanden leggen. Geen noodverband, drukverband of maandverband. Een rekverband is het meest functioneel. Het houdt alles bij goed elkaar en biedt ruimte om samen de dingen te doen die nodig zijn. Als één afzonderlijke partij krijg je zaken niet voor elkaar en dat is vanuit democratisch oogpunt maar goed ook.

Peter aan de Wiel

18 mei 2016