Bijdrage algemene beschouwingen Perspectiefnota 2012-2015

maandag 04 juli 2011 20:00

Tekst uitgesproken door Kees Pille tijdens de algemene beschouwingen van donderdag 30 juni 2011.

Mevrouw de voorzitter, dames en heren,

Duurzaam met visie!

De perspectiefnota is een somber document met begrotingvoornemens zonder nieuw beleid of intensivering van bestaand beleid, als je de tekst moet geloven. Een document zonder visie. Dat is ook aan de raadsfracties om in te kleuren en kaders aan te geven. Laat ik maar direct helder zijn: De ChristenUnie kiest voor duurzaamheid en visie.

Duurzaamheid willen wij nastreven met de volgende drie kaders:

1)    Werken vanuit kostendekkendheid
De inkomsten moeten meer in evenwicht worden gebracht met de uitgaven. Voorbeeld: Stuur een factuur naar Rijkswaterstaat voor reparatie van de wandelpaden Peulenpark nadat ze zijn stuk gereden wegens onderhoud van de watergangen.

2)    Budget-neutraal uitvoeren
Dat betekent, de uitvoering aanpassen aan het budget, en niet andersom. Voorbeeld: Extra taken van rijk? Dan ook uitvoeren binnen het bedrag dat hiervoor ter beschikking komt.

3)    Hetgeen is begroot behoeft niet te worden uitgegeven
Daarmee bedoelen we dat budgetten niet mogen worden opgesnoept. Het behalen van inkoopvoordeel mag wel worden beloond, maar we moeten af van het idee dat er nu eenmaal is begroot en dus ook moet worden uitgegeven.

Duurzaam uitvoeren betekent niet interen op de algemene reserves maar het voorzieningenniveau bewaken en niet bang zijn voor het beladen O-woord zoals Jan Nederveen dat in onze fractie introduceerde. De O van OZB verhoging. Niet los verkrijgbaar maar met het oog op behoud van voorzieningen.

Wat betekenen deze kaders voor de begroting?

Openbare orde en veiligheid
Wij zijn in spannende afwachting van de beantwoording van onze vraag in het bezuinigingsdebat over de toename van de begrootte kosten vanaf 2009.
Geen € 50.000 euro extra voor ontvlechting van onze brandweer organisatie. En dat voor leegstand in ons eigen gemeentehuis? Waarom niet door de regio betaald of gaan we de leegstand verhuren?
Geen € 10.000 euro voor Regionale Veiligheidsprojecten als dat niet wetteljk nodig is.
Het Rijk stelt € 15.000 beschikbaar voor decentralisatie toezicht drank en horecawet? Dan ook binnen dat bedrag uitvoeren, incl. overhead. Blijkt er meer nodig? Dan verhalen bij de horeca.

Met blijdschap constateert de ChristenUnie dat er een eind is gekomen aan de tot voorkomrt almaar stijgende kosten in het leerlingenvervoer. Het anders organiseren heeft veel zorgen gekost, maar met een goed beheersbaar resultaat. Onze complimenten aan alle betrokken.

De voetbalvelden gaan we vervroegd renoveren vanwege intensiever gebruik.
Prachtig als de animo voor sport toeneemt. Maar gaat de gemeente de rekening betalen terwijl we in spannende afwachting zijn van het onderzoek naar verkapte subsidies?
Meer leden betekent toch ook meer opbrengst? Dat kan dus anders.

Er is twijfel of de provincie nog wel met geld over de brug komt voor het regionaal cultuurprogramma. Laten we opnieuw helder zijn: Indien deze subsidie weg valt gaat de gemeente dat niet aanvullen.

De financiele ontwikkeling bij de RSD lijkt ons uit de hand te lopen.
Hierin kan onze bedrijvencontactfunctionaris goed werk verrichten door met het ondernemersplatform de mogelijkheden nadrukkelijk te bespreken.
Voor de WSW dringen wij aan om als gemeenten regionaal verplichte winkelnering in te stellen. Eerst bezien of werkzaamheden bij de sociale werkplaats kunnen worden afgenomen alvorens derden worden ingehuurd.

Maatschappelijke stages? De gemeente kan hier terughoudend in optreden en de verantwoordelijkheid vooral over laten aan de scholen en leerlingen. Ambtelijke inzet dus uitsluitend binnen de € 10.000 euro.

Een Centrum voor Jeugd en Gezin opzetten binnen bestaand budget. Wat missen we dan?

Over de WMO hebben we in het bezuinigingsdebat uitvoerig gesproken. Ook hier dienen we te zoeken naar budgetneutraliteit. De zorgvrager is meer gebaat bij snelheid en maatwerk dan alles gratis.

Invoering van de Wabo heeft vertragend gewerkt in de ontwikkeling van nieuwbouwprojecten. Maar nu zou projectontwikkeling voortvarend ter hand kunnen worden genomen. De ChristenUnie dringt aan om meer vaart te maken met De Blauwe Zoom. We stoppen met het verlammende “ja maar” en gaan door met het “ja en dan”!

Waardering heeft de ChristenUnie voor de pro-activiteit van de gemeente. Er wordt namelijk gewerkt met een bomenbeleidsplan waarvan de raad nog geen weet heeft. Ga vooral hiermee door maar laat de raad dit plan nog dit jaar vast stellen. Kritiek hebbben wij wel over de kappublicaties in Het Kompas. Wanneer er niet meer wordt beschreven waar de te kappen bomen zich bevinden, kan de raad haar controlerende taak alleen met veel moeite uitvoeren.
U bent de raad en gemeente dienstbaar wanneer u kenbaar maakt waarom de bomen worden gekapt en wat ervoor terug komt.

Voor uitwerking van de SWOT is jaarlijks een bedrag nodig van € 50.000 tot 2014. Dat vinden wij wel erg veel van het goede. Voor 2012 stemmen wij in, maar voor de periode daarna zijn wij nog niet overtuigd. Meer daarover volgt in het debat van volgende week, maar in het begrotingskader dienen wij hiervoor een amendement in.

Aanpassen straatverlichting
Hebben we alle besparende mogelijkheden in beeld gebracht nu er nog diverse straatverlichting aangepast of vervangen dient te worden? Als we denken aan de renovatie Peulenlaan dan zijn er inmiddels nieuwe energiebesparende technieken die geld kosten, maar vooral ook opleveren.

Tot zover de technische uitvoering.
Er is veel werk aan de winkel. Nog verder bezuinigen op het ambtelijk apparaat zoals de T@B voorstelt vind de ChistenUnie onverantwoord.

De ChristenUnie wil deze tijd benutten om als gemeente en regio een toekomstvisie neer te zetten. Wat willen we met ons dorp? Wij hebben kansen te over. De ChristenUnie wil met u werken aan een aangename leefomgeving en ziet kansen die we juist nu moeten pakken.

Wij noemen één voorbeeld. Onwikkelingen liggen stil. Werk nu aan een plan om het water van de Giessen in het winkelcentrum functioneel te maken. Ruim de parkeervakken langs het water in voor een boulevard met aanlegsteiger en creëer nieuwe parkeermogelijkheden op een nieuwe ontwikkellocatie.

Mevrouw de voorzitter,

Veel is er te doen. Gaan we dat allemaal even regelen?
Verwachten we het allemaal van onszelf? Nee, geen maakbare samenleving.
Op 4 november vorig jaar hielden we onze vorige beschouwingen. Onze bijdrage had als motto: “Een dienstbare gemeente” Als overheid en ook als samenleving. Een week later waren onze persoonlijke bezittingen letterlijk verbrand. Maar onze gemeente en samenleving heeft haar vitaliteit in dienstbaarheid bewezen. Dat biedt pas perspectief!  Bij dit alles is onze hulp en verwachting van de Heere onze God, die hemel en aarde gemaakt heeft. Zijn hulp wens ik het college, alle ambtenaren en ons als raad toe bij al onze werkzaamheden.

30-06-2011

Kees Pille,
Fractievoorzitter ChristenUnie,
Hardinxveld Giessendam

Het amendement van de ChristenUnie kwam in het debat tegenover een amendement van de T@B te staan met dit verschil dat de T@B geen € 50.000 wil investeren in coaching van cultuur verandering van het ambtelijk apparaat zoals de organisatie dat zelf heeft aangegeven. De ChristenUnie wil voorlopig niet meer dan € 50.000 hieraan besteden in 2012. De stemming van de amendementen staakten met 7 voor en 7 tegen waardoor de besluitvorming hiervan een week is opgeschoven. De ChristenUnie ziet conform de bijdrage van algemene beschouwingen een oplossing voor de impasse door de gelden van de ontvlechting brandweer te bestemmen voor genoemde coaching 2012.

De ChristenUnie heeft in de vergadering afstand genomen van geuite valse beschuldigingen van de T@B aan het adres van het college en wethouder Boerman in het bijzonder. Deze partij noemt het bestuur incompetent en de organisatie ziek. Zij ziet de oplossing in een symbolische EHBO koffer met doekjes voor het bloeden maar heeft een groot gebrek aan visie en kent geen verschil tussen eigen mening vertolken en leugens verspreiden. De ChristenUnie heeft de T@B aanbevolen een noodpakket aan te schaffen met een radio. Misschien krijgt zij dan een antenne voor de werkelijkheid en gaat zij inzien dat beter kan worden opgebouwd dan afgebroken.

Kees Pille heeft aangekondigd dat de coalitie van ChristenUnie, PvdA, CDA en SGP eensgezind met bezuinigingsvoorstellen zal komen, gebaseerd op de uitgangspunten van het coalitieprogramma; Alle mensen moeten kunnen mee doen in de samenleving waarbij de zwaarste lasten gedragen worden door de sterkste schouders.

Reacties op 'Bijdrage algemene beschouwingen Perspectiefnota 2012-2015'