Een duurzame gemeente! ChristenUnie-reactie op de begroting 2012-2015

Kees Pillemaandag 07 november 2011 13:32

Bijdrage van de ChristenUnie tijdens de algemene beschouwingen van de begroting 2012-2015.

Mevrouw de voorzitter, dames en heren,

Onze bijdrage in de algemene beschouwingen bij de behandeling van de perspectiefnota droeg de titel: Duurzaamheid met visie. Daar staat de ChristenUnie voor. Daar heeft onze fractie drie kaders voor aangereikt. Daar zullen wij het college op beoordelen het komende jaar.

Ik zal ze voor u nog even herhalen:

1)     Werken vanauit kostendekkendheid

2)     Budget-neutraal uitvoeren

3)     Hetgeen is begroot behoeft niet te worden uitgegeven.

Maar duurzaamheid is meer. Ik kom daar zo dadelijk op terug.

Voor ons ligt de vertaling van de perspectiefnota, uitgewerkt tot een sluitende begroting in het eerste jaar en met perspectief de 3 jaren volgend. Onze complimenten aan het college en ambtelijk apparaat voor het vele werk dat hiervoor is verricht. Nou ja, sluitend? We moeten een aantal bezuinigingsposten dan nog wel concretiseren. De ChristenUnie heeft goede hoop dat dit gaat lukken.

Een aantal voor de ChristenUnie belangrijke thema’s wil ik u onder de aandacht brengen.

Vorige week donderdag om deze tijd ging de bel van de pastorie naast de kerk op de Dam. Op de stoep staat een jong echtpaar uit Moldavie en vraagt of de dominee hen misschien kan helpen aan werk. 3 maanden toeren ze inmiddels in Nederland op zoek naar werk en dachten aan de slag te kunnen als bijvoorbeeld tomatenplukker. 3 maanden geslapen in de auto maar nergens werk kunnen vinden. Nu berooid en geen geld meer voor de terugreis. Nog 2 werkdagen te gaan en dan moet de terugreis toch echt beginnen omdat woensdagavond 19:00 uur de uitreisvisum is verlopen. Er is onderdak voor deze mensen gevonden en zondag in de kerk voorbede voor ze gedaan. Wat kun je meer doen? De volgende dag, afgelopen maandag kwamen allerlei inwoners spullen brengen. Dekens, een voedselpakket, een kinderwagen voor hun kleine baby. De auto werd gerepareerd en de mensen zijn geheel anders dan ze verwacht hadden naar hun land terug gekeerd. Vol van de wonderlijke weg die God met hen gaat.

Waarom vertel ik dit? Als je de nood van mensen dichtbij brengt komt er veel in beweging en wordt armoede daadwerkelijk bestreden. Dat is nu precies één van de doelen van een Milleniumgemeente. Er zijn middelen voor begroot. En toch functioneert onze gemeente nog niet als een echte millenniumgemeente. Dat zit ‘m o.a. vast op de werkgroep. Er moet een nieuwe voorzitter worden gezocht. En dat duurt langer dan gedacht. Maar er zal meer moeten gebeuren. De ChristenUnie wil met de burgemeester binnenkort een plan van aanpak voorleggen maar zonder serieuze ambtelijke ondersteuning zal het niet gaan. Wij vragen dan ook het college om hier capaciteit voor beschikbaar te stellen.

Een tweede thema dat aansluit bij de millenniumgemeente is zorgvuldig omgaan met de schepping. Daar maakt aandacht voor de openbare ruimte onderdeel van uit.

Wanneer we de kosten op het groenonderhoud willen verminderen zal dat zoals dat ook wordt gesuggereerd in overeenstemming moeten zijn met het groenbeleidsplan. Naar onze mening betekent dat: minder stenen en beplanting en meer gras. Dat zou kostenverlagend zijn in het groenonderhoud. Ons beeld daarbij is dat er meer groenperkjes verschijnen. Dat is iets anders dan verwildering met brandnetels en distels. Dit tast de kwaliteit aan van de openbare ruimte.

Zo willen wij dat niet.  U denkt het onderhoudsniveau te moeten verlagen door het schrappen van de gewaardeerde inzet van de Avelingengroep? Dan geven we toch echt een verkeerd signaal. Om de netheid van de openbare ruimte te bevorderen zouden we juist meer gebruik moeten maken van de Avelingengroep. De ChristenUnie dient een amendement in om de post bezuiniging door stopzetten van de inhuur Avelingengroep terug te draaien.

In het Kompas van gisteren lezen we de opmerking van burgemeesters van Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam dat clustervorming leidt tot efficiëntie en kostenbesparing. Daar merken we in deze begroting nog maar weinig van. Graag zien wij op korte termijn wat dat daadwerkelijk gaat betekenen. Daarnaast vragen wij ons af wat er is gebeurd met de € 50.000 in het SWOT amendement voor het jaar 2012? Het lijkt erop dat dit als bezuiniging is ingeboekt, maar wat betekent dat voor de uitwerking van de SWOT?

En zo komen wij de toekomstvisie van Hardinxveld-Giessendam. Daar lees ik zeer weinig over. Dit willen wij u meegeven: Wanneer de toekomstvisie 2030 van de Alblasserwaard & Vijfheerenlanden op een fiasco uit loopt blijft er voor Hardinxveld-Giessendam één mogelijkheid over: Samen met Gorinchem, aansluiten bij de Drechtsteden.

Onze boodschap naar de A&V is: benut de kansen die zich in de regio bevinden. Hardinxveld-Giessendam kan en wil daar een belangrijke bijdrage leveren op het gebied van economie, werkgelegenheid en woningbouw.

Veel staat er op de rails. Nu nog de broodnodige uitvoering in de woningbouw maar ook lang verwachte notitie eerlijke verdeling subsidies. De ChristenUnie heeft grote waardering voor de aandacht naar de schuldpositie van onze gemeente.

Deze is nu ongezond hoog en wij steunen uw inspanningen om die omlaag te brengen.

Mevrouw de voorzitter,

De ChristenUnie wenst u met de wethouders en ambtelijke apparaat veel vreugde en Gods onmisbare zegen toe bij de uitvoering van deze begroting.

03-11-2011

Kees Pille,

Fractievoorzitter ChristenUnie,

Hardinxveld-Giessendam