Leerzaam bezoek centrum

Bezoek centrumdonderdag 29 september 2011 21:53

Zaterdag 24 september 2011 heeft de fractie van de ChristenUnie voor de derde keer een bezoek gebracht aan een wijk in ons dorp. Dit keer werd het centrum bezocht.

Winkelaanbod
Een aantal winkeliers had de fractie uitgenodigd om tijdens het wijkbezoek te spreken over zaken die de winkeliers in ons dorp bezig houden. Het winkelaanbod is de laatste tijd verruimd. De ondernemers zouden graag zien dat het winkelgebied in en rond de Peulenstraat nog meer mensen trekt die gezellig komen winkelen. De drukte neemt de laatste jaren af en  de winkeliersvereniging bedenkt regelmatig acties om het gebied levendig te houden.

Autovrij centrum
Ook voor de nabije toekomst bestaan allerlei plannen. Zo wil een aantal winkeliers graag bij wijze van proef de markt op zaterdagmorgen verplaatsen naar  een locatie bij de Peulenstraat. Een ander onderwerp is het autovrij maken van een deel van de Peulenstraat. Verschillende winkeliers zijn van mening dat dit de uitstraling van de winkelstraat ten goede zal komen. Uiteraard is er regelmatig overleg met de gemeente, waarbij ook praktische zaken als paaltjes die op een onhandige plaats staan en de plaats van vuilcontainers aan de orde komen.

Sluitingstijden horeca
Tijdens het bezoek stond ook op het programma om te spreken met omwonenden van de horecagelegenheden in het centrum. Sinds enige maanden is de sluitingstijd vrijgegeven en de fractie was benieuwd hoe de bewoners van onder andere Damstraat, Molenstraat en Kerkweg dit ervaren. Zoals bekend staat de fractie om verschillende redenen kritisch tegenover verruiming van sluitingstijden. Verrassend was dat naast een horecaondernemer ook de bewoners met wie is gesproken positief reageerden. Met  de verruiming van de sluitingstijden hebben zij geen toename van overlast ervaren.

De fractie van de ChristenUnie kijkt terug op een leerzaam bezoek. Na een ‘winterstop’ hoopt de fractie in het voorjaar van 2012 de reeks bezoeken voort te zetten.

Reacties op 'Leerzaam bezoek centrum'