Raadsinbreng Maatschappelijke Ondersteuning

NelDenBreejendinsdag 19 september 2006 12:02

Voor de raadsvergadering van donderdag 14 september 2006 stond het vaststellen van een gemeentelijke verordening Maatschappelijke Ondersteuning (in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning) op de agenda. Hieronder de inbreng van ChristenUnie-raadslid Nel den Breejen-Huisman met betrekking tot dit onderwerp:

De ChristenUnie waardeert alle inspanningen die zijn gepleegd om er zeker van te zijn dat per 1 januari 2007 de WMO lokaal kan worden ingevoerd. Ook de instelling van de WMO-adviesraad is voortvarend opgepakt. Zij is samengesteld uit de breedte van onze bevolking en de eerste adviezen liggen er al. De ChristenUnie ziet deze adviezen als zeer waardevol en vraagt u deze in de verdere besluitvorming te betrekken.

Hoewel u schrijft dat een inhoudelijke sobere opzet de uitvoering budgettair neutraal mogelijk maakt,  laat de financiële raming over 2007 toch een tekort van ruim € 123.000 zien. In de hoofdstuk 2 en 3 van de verordening wordt er meerdere malen op gewezen dat de vraag van de burger en de keuzevrijheid van de cliënt centraal moet staan. We vragen ons echter af of dit geheel in overeenstemming is met de laatste regel van hoofdstuk 2: "De zorg voor de burger staat centraal. De mogelijkheden vinden echter hun beperking in de financiële mogelijkheden van de gemeenten."
Dat heeft alles te maken met de manier waarop wordt aanbesteed.

André Rouvoet (onze fractievoorzitter) heeft in de Tweede Kamer bepleit om primair aan te besteden op kwaliteit van aanbieders en secundair op prijs. Het bijzondere aan deze methode is dat de gemeenten zelf de prijs bepalen en een raamovereenkomst aanbesteden. Alle aanbieders die de gevraagde kwaliteit kunnen en willen bieden, voor de prijs door de gemeente vastgesteld, mogen ook zorg bieden. Dan is de keuze aan de cliënt wie de zorg mag leveren. Dit model is door enkele Zeeuwse gemeenten uitgewerkt tot een bestek. Alle Zeeuwse gemeenten hebben inmiddels in een eensgezinde en effectieve operatie kennis en middelen gebundeld: "Eén bestek voor de inkoop van huishoudelijke hulp in de gehele provincie Zeeland.

De voordelen zijn:
* Optimale keuzevrijheid voor cliënt.
* Gelijkwaardige kansen voor alle zorgaanbieders die aan de kwaliteitseisen van het bestek voldoen.
* Doelmatige inzet van middelen door concurrerende prijsstelling door de gemeente.
* Minimale bureaucratie omdat de procedure helder en eenvoudig is.

De VNG heeft dit model tot een sluitend model verklaard en zelfs op haar website gezet. Hier is ook het bestek integraal te downloaden. De ChristenUnie  wil u dringend vragen om volgens dit bestek te gaan werken en dit regio-breed, via het Pact van Bleskensgraaf, te promoten.

Wat betreft de loketfunctie heeft de ChristenUnie grote voorkeur om dit te integreren bij de burgerbalie. Over de rol van de IGO hierin en de inkoop c.q. vergoeding van taken die door de IGO worden uitgevoerd moeten heldere afspraken worden gemaakt.

Overigens mis ik in het geheel een eventuele inbreng van het lokaal vrijwilligerscomité, opgericht in het Internationaal voor vrijwilligers. Het afgelopen jaar heeft het comité zich sterk gemaakt voor training en deskundigheidsbevordering van vrijwilligers. Ook heeft zij een website gestart met een vrijwilligers-vacaturebank, waarop de vraag van verenigingen en instellingen kunnen worden gekoppeld aan beschikbare vrijwilligers. Ook in de WMO zal haar inbreng zeker van belang kunnen zijn.

De ChristenUnie stemt in met het voorliggende voorstel ook gezien de tijdsdruk maar zullen voor het komende vier-jarenbeleidsplan 2008-2011 zeker onze wensen inbrengen.

Nel den Breejen-Huisman

Relevante documenten:
- Raadsstuk "Vaststellen gemeentelijke verordening maatschappelijke ondersteuning en het regionaal beleidsplan 2007"

Reacties op 'Raadsinbreng Maatschappelijke Ondersteuning'

Nieuwsarchief > 2006