Verslag begrotingsbehandeling gemeenteraad

vrijdag 17 november 2006 22:02

De gemeenteraad van Hardinxveld - Giessendam heeft op donderdagavond 9 november unaniem ingestemd met de programmabegroting 2007 - 2010. Met deze instemming heeft de gemeenteraad ook besloten dat de lasten voor de burger voor 2007 aanzienlijk gaan stijgen, namelijk € 164,- t.o.v. 2006 per huishouden.
Met deze verhoging worden de afvalstoffenheffing en het rioolrecht kostendekkend gemaakt, een maatregel die al eerder door de provincie en accountants was geadviseerd. Met deze verhoging wordt ook het meerjarenperspectief omgezet van een negatieve trend naar een positieve. Naast een positief saldo wat er nu over 2007 is begroot zal er ook een begin kunnen worden gemaakt met het versterken van de reservepositie.

De behandeling van deze begroting was aan de late kant, normaliter gebeurt dat in oktober. Wethouder Boerman en zijn ambtenaren zijn door alle onderdelen van de begroting gelopen om zo, zoals de wethouder dat noemt, een reële en volledige begroting te kunnen presenteren. Ook heeft er, vanwege het toezicht, ook vooraf al overleg met de provincie plaats gevonden.

Ingrijpende maatregelen
Alle fracties onderbouwden de noodzaak om tot deze lastenverhoging te komen. De financiële situatie van de gemeente vraagt om ingrijpende maatregelen. Deze verhoging is er daar één van. Maar ook voor iedere fractie kon deze verhoging niet de enige maatregel zijn.

De PvdA vroeg zich met name af hoeveel onzekerheid er nog kostenposten als de CVV-regeling (collectief vraagafhankelijk vervoer) en de RSD (regionale sociale dienst) zit. Daarnaast pleiten zij voor waar mogelijk "snijden in eigen vlees" op het vlak van personeel, verbouwing gemeentewerkplaats en een andere exploitatie van de haven. Als derde vroegen zij met name aandacht voor het investeren in de toekomst, bijvoorbeeld op het gebied van cultuur, toerisme en meer contact met het verenigingsleven.
Kim Putters gaf aan dat er de komende tijd pijnlijke keuzes gemaakt zullen moeten worden, een kerntakendiscussie is noodzaak, nauwer samenwerken in de regio onontkoombaar om een krachtiger gemeente te worden.

ChristenUnie
Namens de fractie van de ChristenUnie gaf Cor Voorberg de visie op de programmabegroting. Daarbij gaf hij aan dat wij niet bij 'slecht weer foto' uit het bestuurlijk krachtenonderzoek kunnen blijven. We moeten vooruit, beter communiceren met de burger, brieven snel en adequaat afhandelen. In de regio kunnen en moeten we ons als grote en belangrijke gemeente sterker profileren. We hebben een prachtig dorp, daar moeten we trots op zijn.
De ChristenUnie wil dit doen door de kerntakendiscussie, betere dienstverlening (afspraak = afspraak), verbeterde website, steun van burgerinitiatieven en het handhaven van waarden en normen. Door de ChristenUnie werd ook op gewezen dat het onderwerp waarden en normen niet in het collegeprogramma voorkwam. De burgemeester erkende deze omissie dan ook bij de beantwoording.
Om dit alles te kunnen doen is ook voor ChristenUnie de lastenverzwaring noodzakelijk. Maar dat kan niet het enige zijn, bezuinigen is hierbij ook onoverkomelijk. Genoemd werd het niet doorgaan van de verbouwing van het gemeentehuis.

Koers
Jan de Vos begon zijn betoog in scheepsmanstaal. Hij vergeleek de titel van het rapport van het bestuurlijk krachtenonderzoek " Koers zetten, koers houden" met de titel van het SGP verkiezingsprogramma "Koers bepaald". Vervolgens sprak hij waarderende woorden over de begroting als een open en reëel.
De SGP vroeg naast een akkoord met de lastenverhoging extra aandacht voor snelle verkoop van gronden, snel gaan bouwen en de kerntakendiscussie.
Zoals ook anderen pleitte ook de SGP voor meer contact met de burgers door wijkbezoeken, een verbeterde website en het publiceren van raadsbesluiten in de media. Verder wees Jan de Vos de risico's zoals deze ook al door de PvdA waren genoemd, namelijk de RSD en het CVV.

Akkoord
Bernard van Houwelingen startte direct met het akkoord van de TAB met de lastenverzwaring. Volgens de TAB is deze maatregel absoluut noodzakelijk om herindeling te voorkomen. Wel is voor deze fractie het voeren van de kerntakendiscussie voorwaardelijk om akkoord te gaan met deze verhoging. Voor de inhoud van de programma's sloot de TAB voor een groot gedeelte aan bij de vorige fracties. Bijzondere punten waren het willen schrappen van de BOA's (bevoegd opsporingsambtenaren). Naar mening van de TAB is dat een taak van de politie en niet van de gemeente. Middels een amendement wilde de TAB een versneld haalbaarheidsonderzoek  met betrekking tot nieuwbouw Merwedeschool, Regenboogschool en MFC. Aan het einde van de vergadering bleek hiervoor geen steun en heeft de fractie dit aangehouden.
Bijzonder was wel de uitspraak van Bernard van Houwelingen over het CVV "de molenhopper", het schetste dit als een "molensteen" voor de gemeente.

Procedure
Het CDA bij monde van David Koppelaar wees op de onjuistheid in de procedure van het college programma. Het was eerst op de website verschenen, toen in de krant en uiteindelijk kreeg de raad het ook nog. Ook twijfelde hij aan de volledigheid van de begroting. Uitgestelde investeringen zouden niet allemaal zijn opgenomen.
Verder vroeg Koppelaar aandacht voor het aantal woningen wat gebouwd gaat worden, in zijn visie veel te weinig voor de vraag die er is. Het centrumplan gaat naar zijn mening te lang duren, pas in 2011 klaar?
Voor wat betreft de gevolgen van de wateroverlast gaf het CDA aan hier een inspanningsverplichting te zien voor het college. Het CDA was wat bezorgd met betrekking tot de resultaten van de kerntakendiscussie. De besparingen die hier uit moeten komen zijn al ingeboekt tot een half miljoen in 2010. Wat nu als dat niet wordt gehaald. Met betrekking tot woningbouw voor gehandicapten en anders-begaafden diende het CDA een amendement in om hier op korte termijn actie op te ondernemen. Met de toevoeging van wethouder de Jong dat het wat hem betreft "superkort" mocht zijn werd dit amendement unaniem aangenomen.

2007
Jaap Tromp wees de vergadering namens de VVD op het feit dat op 1 januari 2007 Hardinxveld-Giessendam als gefuseerde gemeente 50 jaar bestaat. 2007 zal ook een beslissend jaar zijn of er van eventuele verdere herindeling sprake zal zijn.
Ook de VVD stemt in met de lastenverzwaring maar vraagt daarbij wel aandacht voor de begroting van de opbrengsten bouwleges, naar zijn idee zijn deze nogal hoog begroot. Voor wat betreft ontwikkelingen bedrijventerrein wil de VVD meer voortgang, het gaat te stroperig. Vraag voor deze fractie is ook hoe het zit met het bouwen tussen de sporen, daar zou onze gemeente mooie mogelijkheden hebben.
Evenals andere fracties wil ook de VVD extra aandacht besteden aan de begrotingsposten die in vergelijking met andere gemeenten aan de hoge kant zitten. De kerntakendiscussie is hiervoor een middel.
Tromp wees tenslotte op het feit dat wij als gemeente één van de kleinste afnemers zijn bij de Avelingen-groep terwijl we wel een grote deelnemer zijn.
De VVD diende samen met de ChristenUnie een amendement in om vanaf heden niet meer alle individuele investeringen meer ter besluitvorming aan de raad voor te leggen. De investeringsbegroting vormt immers het kader waarbinnen het college dient te handelen. Met een kleine aanpassing v.w.b. het rapportagemoment werd deze motie unaniem aangenomen.

Na deze ronde van algemene beschouwingen hebben de collegeleden hebben ieder vanuit hun eigen portefeuille gereageerd. In tweede termijn zijn vanuit de fracties nog enige toelichtende vragen gesteld en waar nodig de amendementen nader onderbouwd.

Urgente onderwerpen
Door alle algemene beschouwingen heen werden een aantal urgente onderwerpen steeds genoemd. Met betrekking tot de zogenaamde "overlastlocaties" werd op voorhand al vrijwel collectieve steun gegeven tot het aanpassen van de APV (algemene plaatselijke verordening) en werd sterk gepleit voor snelle en adequate aanpak en meer inzet van politie. Ook de aandacht voor de jeugd zelf was collectief gedachtegoed.

Ook de verkoop van de sporthal "de Wielewaal" en de daaraan gerelateerde bouw van de sporthal in Giessendam west én de ontwikkeling van een MFC (multifunctioneel centrum). De mededeling aan het begin van de vergadering van wethouder Sluimer bleek niet helemaal te volstaan. Regelmatig werd in de beschouwingen ingegaan op de procedure en de stand van zaken met betrekking tot deze verkoop. In de komende commissie vergadering van samenlevingszaken en ook in de raadsvergadering van begin december zal dit onderwerp weer op de agenda staan.

IHP
Het integraal huisvestingsplan voor het onderwijs (IHP) stond eigenlijk alleen voor het financiële stuk op de agenda. Dit weerhield een aantal raadsleden er echter niet van om toch op de inhoud hiervan en de voorliggende procedure te spreken. Met name een verschil van mening tussen de fractie van de TAB (Henk de Vree) en wethouder Sluimer over het wel of niet van overeenstemming met alle partijen was reden voor de fractie van de TAB om de wethouder om duidelijkheid te vragen.

Verhit
Tegen het einde van de vergadering werd de discussie toch wat meer verhit. Over het algemeen verliep de vergadering in een prima en bijna gemoedelijke sfeer. Met name tussen de raadsleden Kim Putters (PvdA) en  Bernard van Houwelingen (TAB) ontstond een heftige woordenwisseling die deze raadsleden zich ook persoonlijk aantrokken. Aanleiding was de vraag van de PvdA-woordvoerder aan de fractie van de TAB hoe zij deze lastenverhoging politiek konden verdedigen. In hun campagne had de TAB juist aangegeven tegen lastenverhoging te zijn. Bernard van Houwelingen wees Kim Putters daarbij op het verhaal wat de PvdA met de verkiezingen hield over lastenverzwaring. Nu de PvdA in de coalitie zit zou er, naar de mening van Bernard van Houwelingen opeens een heel ander geluid klinken.
Burgemeester Augustijn moest er aan te pas komen om de gemoederen te sussen en de beide raadsleden dringend uit te nodigen voor een gesprek onder zes ogen.
Om ca 23.30 konden de collegeleden worden gefeliciteerd met het behaalde resultaat en dit werd dan ook door de raadsleden en het nog aanwezige publiek van harte gedaan.

11 november 2006
Jan Nederveen