Inbreng fractie Algemene beschouwingen begroting 2007

CorVoorbergdonderdag 30 november 2006 20:51

Meer toekomst voor Hardinxveld-Giessendam

Toekomst van Hardinxveld-Giessendam
Het Bestuurskracht onderzoek van BMC is een "slechtweer foto".
Communicatie en dienstverlening kunnen beter. Wij stellen dan ook voor dit tot een speerpunt van college beleid te maken. Laten we de komende tijd tonen dat brieven van burgers op een zorgvuldige manier worden behandeld en de communicatie wordt geoptimaliseerd. Wij gaan dat extra bewaken (steekproef controle).
Regionaal kan er ook meer worden samengewerkt en daartoe zijn al duidelijke uitspraken gedaan. Nu aan de slag om Hardinxveld-Giessendam een stevige positie te geven in de regio Alblasserwaard & Vijfheerenlanden. Laat Hardinxveld-Giessendam als grote en belangrijke gemeente daarin initiatieven nemen.
Laten we trots zijn op onze regio, met Werelderfgoed (molens), rivieren en prachtig polderland.
Trots op ons dorp, waar met veel elan, weer beleid en visie wordt getoond.
Waar we al veel samen optrekken (welstand, structuurvisie, veel bouwplannen, prominente rol bij WMO, met goede zorgvoorzieningen (De Lange Wei en vernieuwend Pedaja)). En zelfs een sluitende begroting met een redelijk financieel perspectief bij een gemiddelde lastendruk.

Kortom, laten we dankbaar zijn in deze regio en in dit dorp te mogen wonen, met alle vrijheid van meningsuiting, godsdienst en onderwijs; dat is in veel delen van deze wereld wel anders.

Hoe doen we dit?
  • Er komt een regionaal diensten centrum en we kijken wat we zelf kunnen of wat we gaan uitbesteden.
  • We kijken naar onze kerntaken en gaan die versterken (2007)
  • We richten onze aandacht op betere dienstverlening in beide woonkernen én afspraak=afspraak!
  • We communiceren eerder en beter. Zo vroeg mogelijk informatie verstrekken over voorgenomen plannen.
  • Daarbij behoort een informatieve website.
  • Niet ieder krijgt z'n zin, wel transparante processen, gelijke behandeling voor iedereen.
  • We gaan de wijken in, stralen als bestuur betrouwbaarheid, elan en daadkracht uit.
  • We zijn flexibel, consequent. Steunen burger initiatieven; Kom maar op!
  • Als ChristenUnie spannen we ons in voor het handhaven en waar nodig verbeteren van Normen en Waarden in onze gemeenschap. Helaas vinden we dat niet terug in uw collegeprogramma. Wij gaan dit weer activeren.
  • Door zorg te dragen voor een burgervriendelijke en veilige uitvoering van wegwerkzaamheden.

Wie zal dat betalen?
De voorliggende programma begroting heeft onze instemming. We gaan ook akkoord met de meest wenselijke en ook redelijke optie 1, d.w.z. dat het rioolrecht en de afvalstoffenheffing maximaal kostendekkend worden gemaakt. Dit om nu en op de middelange termijn een verantwoord financieel perspectief te krijgen. Evenwicht ontstaat doordat ook heel wat bezuinigingen zijn doorgevoerd, zoals de ons inziens niet noodzakelijke verbouwing van het gemeentehuis. Het college heeft ons verzekerd dat alle posten stuk voor stuk tegen het licht zijn gehouden en dat ons in dat opzicht geen grote verassingen meer staan te wachten. Daar gaan wij dan ook vanuit.
  • Eventuele overschrijdingen worden, goed gemotiveerd binnen de programma's opgevangen.
  • Wij willen in de toekomst alleen nog maar begrotingswijzigingen in de raad behandelen. Bij adequate voortgansrapportages (Maraps) valt de rest binnen het bestuurlijk mandaat. Dit scheelt een hoop papier en vergadertijd. Daartoe willen we samen met o.a. de VVD een motie indienen.
  • We worden graag tijdig bediend van projectvoorstellen, met inschatting van mogelijke risico's, planning, haalbaarheid, kosten en voortgangsrapportages.
  • Door de huidige begrotingsopzet is er voldoende tranparantie en kunnen we als raad ons meer richten op beleid en controle

Waar doen we het voor?
  • Tevreden burgers en uiteraard ook kiezers.
  • Voor een prettig werkend en gemotiveerd ambtenarenkorps.
  • Voor ons als raads(lid); om met plezier te besturen.
  • Als Christelijke partij om als beelddragers van Christus ons bestuurlijk handelen in te kleuren en God de eer te geven die Hij toekomt.
Daarnaast hebben we nog een aantal andere speerpunten die aandacht vragen.

In volgorde van de hoofdstukken uit de programma begroting hieronder nog kort de volgende opmerkingen:

1. Bestuur
Als ChristenUnie ondersteunen we van harte de subtitel die onder dit programma staat vermeld: Een goed communicerende gemeente.
-    Persberichten en meer info in kranten, bij voorkeur in het Kompas.
-    Actief luisteren naar de burger.

3. Openbare orde en Veiligheid
Een veilige gemeente… natuurlijk!
Openbare orde en Veiligheid komen zowel in het rapport van het bestuurkracht onderzoek als de begrotingsscan 2006 naar voren als hoog of hoger dan vergelijkbare gemeenten. Voor 2007 stijgen lasten met ruim €200.000 ten opzichte van 2006!
Deze stijging baart ons toch zorgen. Wij vinden dat dit onderwerp in ieder geval geagendeerd moet worden voor de kerntakendiscussie.

Op het gebied van veiligheid wordt er al zeer intensief samengewerkt binnen de veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid. En Hardinxveld-Giessendam hoeft zich in dit verband zeker niet te schamen. We lopen eerder voorop dan achteraan. Wat ons betreft de uitdaging aan het college om in deze samenwerking nu ook een financieel voordeel te halen. Daarbij willen wij de camerabewaking voorlopig nog niet kwijt.

Graag ook nog aandacht voor de overlastlokaties door de zogenaamde hangjeugd. In de commissie Communicatie en Sturing zijn inmiddels meerdere malen bewoners geweest met schrijnende voorbeelden. Het probleem is niet nieuw, oplossingen niet eenvoudig.
Wij realiseren ons dat ook de jeugd in ons dorp een plek nodig heeft, ook hierin hebben wij een verantwoordelijkheid. Buurtpreventie en duidelijke afspraken met de politie kunnen effectieve hulpmiddelen zijn.
Maar wat naar onze mening niet kan zijn smerige, discriminerende teksten op kinderspeeltuigen. Drugsgebruik op een kinderspeelplaats. Keiharde muziek uit geparkeerde auto's.

Als het nodig is zijn wij bereid om op dit vlak aanscherpingen in de Algemene Plaatselijke Verordening te steunen.

4. Een veilige gemeente
De ChristenUnie steunt het college in haar streven naar een verkeersveilige gemeente. Voor onze fractie een onderwerp met hoge prioriteit. Wij zijn het dan ook eens met het college als wordt gesteld dat onderhoud aan wegen, fiets en wandelpaden niet meer vooruit geschoven kunnen worden. Dat is al te vaak gebeurd en daar plukken we nu de vruchten van. Een omvangrijk wegenbeheerplan geeft aan wat er staat te gebeuren. Het verbaasd ons dan wel dat er twee uitvoeringszaken ondanks onveiligheid pas voor 2009 staan gepland. Dit vinden wij niet verantwoord. Wij noemen u het kruispunt Buitendams/Weideveld. En als tweede de asfaltering van het wandelpad langs de Merwedestraat. Met de uitvoering van beide voorzieningen is naar schatting een bedrag gemoeid van circa € 150.000. Wij stellen u middels een amendement voor om de afwerking van Hardinxveld-Oost (blz. 37) uit te voeren in 2009 en bijbehorend bedrag € 181.820 ter beschikking te stellen voor de aanpak van genoemde kruising en wandelpad in 2007. Zeker nu het centrumplan niet eerder dan 2008 zal starten.

5. Ondernemende gemeente.
Wat wij missen in de begroting zijn maatregelen om de ANWB bewijzering naar ons centrum te verbeteren. Hierover wordt al vele jaren met de winkeliersvereniging gesproken maar niets uitgevoerd. Wanneer gaat u hier echt werk van maken?

6. Scholing; Een lerende gemeente.
Over de verzelfstandiging van het openbaar onderwijs wordt al jaren gesproken.  Met het samenwerkingsproject, opgezet met 8 gemeenten en 32 scholen, gingen de directie en medezeggenschapsraden van onze scholen niet akkoord. Wij denken dat er mogelijkheden liggen om aan te sluiten bij het Willem de Zwijger College. Dit bestuur is momenteel bezig met een traject van verzelfstandiging. Ook in Gorinchem is primair en voortgezet onderwijs in één bestuur ondergebracht.

7. Samenleven; Een jeugdige en sportieve gemeente.
Eind 2005  heeft de gemeenteraad de Integrale Accomodatienota vastgesteld.
INTEGRAAL wil niet zeggen dat alles gelijk kan worden uitgevoerd. Wij vinden het dan ook teleurstellend dat nog steeds niet is gestart met de bouw van de sporthal West, zoals wij al eerder in een motie hebben geeist. Wij willen graag een harde toezegging over de start van de bouw!
Helaas zijn de onderhandelingen met OKK in een patstelling beland. Wij zien mogelijkheden dit te doorbreken.
Ondanks dat in de Raad en in de commissie Samenlevingszaken meerdere keren is aangedrongen om VOORAF over de voorwaarden te discussiëren, zijn die er nog steeds niet. Wij zien deze voorwaarden ook als basis voor de onderhandelingen over het MultiFunctioneel Centrum en verwachten die nog DIT jaar.
Ook moet er aandacht en zorg blijven voor de jongste jeugd en zal dit blijken uit sport en spelmogelijkheden dicht bij huis.

8. Werk en inkomen.
Alle wettelijke taken zijn overgedragen aan de RSD. De ChristenUnie denkt dat aanvullende en bijzondere uitkeringen te weinig worden benut. Via onder andere maatschappelijke organisaties en kerken moeten deze mogelijkheden meer onder de aandacht worden gebracht van de minst draagkrachtigen in onze gemeente. De Wettelijke Schuldhulpsanering wordt per 1 januari ondergebracht bij de RSD. Graag zien wij dat de RSD deze cliënten verplicht om parallel aan dit traject van drie jaar ook een budgetteercursus te volgen. De kansen op terugval worden dan aanzienlijk verkleind.

9.Zorg en welzijn; een zorgzame gemeente
De WMO zal in het komende jaar weer veel tijd, energie en financiën vragen, zeker als in juli de PGB-Proeftuin moet worden geëvalueerd. Voor ons is duidelijk dat ieder die echt hulp nodig heeft, die ook moet krijgen. Over de aanbesteding zijn we ook steeds heel duidelijk geweest: Het Zeeuwse model is het meest cliëntvriendelijk en wordt reeds door veel gemeenten gehanteerd, onder andere Den Haag. In de begroting op blz. 56 missen wij de (verplichte) subsidie voor vrijwilligers.

11 en 12 Een bouwende en leefbare gemeente
In eerdere begrotingsbehandelingen hebben wij aandacht gevraagd voor starterswoningen. Wij kunnen u verzekeren dat een woning van ruim 2 ton voor een gemiddelde alleenverdiener nauwelijks is op te brengen.

Wij steunen de aandacht voor milieuvriendelijk bouwen en nieuwe beleidslijnen voor het behoud en de kwalitatieve ontwikkeling van bomen. Daarbij vragen wij specifiek aandacht voor recreatieve functies. En wat de glasbakken betreft, wanneer gaan we die ondergronds brengen om het aanzien van ons prachtige dorp te verbeteren? Met twee portefeuillehouders op de onderdelen woonomgeving en bedrijfsvoering zal deze uitdaging haalbaar zijn!

Tot slot delen wij u mee in te kunnen stemmen met het collegeprogramma.
Namens de fractie van de ChristenUnie wensen wij allen die bij de uitvoering hiervan betrokken zijn Gods zegen toe.

Hardinxveld-Giessendam, 9 november 2006

Cor Voorberg,